23948sdkhjf

10 vilde forudsigelser for 2015

René Tønder Nielsen giver også i år sit bud på, hvordan det nye år arter sig, og gennemgår udviklingen i det forgangne 2014.
Nytår er jo traditionelt det tidspunkt, hvor man ser fremad og vurderer mulighederne i det nye år. Det har udvikling a/s også gjort igen i år, nemlig med nye 10 "vilde forudsigelser" for bilbranchen i Danmark i 2015.

Ideen med forudsigelserne er faktisk ikke at få ret, men at provokere branchen til at tænke over, hvad der måske kunne ske; altså hvilke udviklinger man som aktør i bilbranchen strategisk bør forholde sig til. Forudsigelserne rækker i sagens natur ofte udover blot et enkelt kalenderår.

Men som Sørn Kierkegaard har lært os, så leves livet forlæns, men forstås baglæns. Så lad starte med at se på, hvordan det egentlig gik med de 10 "vilde forudsigelser" for 2014.

Det gik faktisk ikke så ringe endda. Fire af forudsigelserne gik, mere eller mindre, i opfyldelse: Vi fik ny salgsrekord i 2014, og salget af varebiler kom også op i gear (og bilforhandlerne tjente formentlig ikke flere penge i 2014 end året før!). Konsolideringen fortsatte (og vil fortsætte yderligere og formentlig i endnu højere hastighed). Bilafgifterne blev, trods branchens anstrengelser og forventninger, ikke ændret i 2014. Og endelig blev kommercielle delebilsprogrammer introduceret i Danmark med Car2Go’s indtog i København.

Men der var, som forventeligt, også nogle gevaldige skæverter: Der skete ikke en fusion mellem nogle af de større forhandlere, som skabte en ny, landsdækkende forhandler og der kom ingen udlændinge og købte op (begge dele er dog blot et spørgsmål om tid). Tesla’s aktiekurs faldt ikke (den steg faktisk) og de blev ikke købt op af en traditionel bilproducent. Der blev heller ikke – noget overraskende – etableret en egentlig online platform til salg af nye biler (a la GM’s Click Buy Drive i USA). På det digitale område sover vi som branche stadig .

Kineserne kom ikke i 2015, men måske i 2016 eller 2017 …?

Og slutteligt: Autobranchen Danmark og DI Bilbranchen aftalte ikke at fusionere, men det var nu faktisk nok også mere et håb på branchens vegne end en forudsigelse.

Men nu til fremtiden. Hvad kan vi – måske – vente os i 2015. Her kommer i ikke-prioriteret orden vores bud:

"Death of a Salesman": Den traditionelle bilsælger er en uddøende race. Vi vil se flere bilmærker introducere "product geniuses", som BMW er i gang med (kraftigt inspireret af Apple). Kombinationen af fortsat lave avancer på især nye biler og digitaliseringen generelt gør, at der simpelthen ikke er plads til højtlønnede sælgere. Som indkøbere og, til dels, som sælgere af brugte biler, kan de dog fortsat have en rolle i nogle år endnu

Privatleasing: Godt hjulpet på vej af de første nulprocents renteaftaler vil privatleasing fortsat stige og blive fordoblet til 20 procent af alle private handler af nye biler. Finansieringsindtægter vil blive endnu vigtigere for bilforhandlerne; faktisk i en grad så nogle måske skal holde øje med, om de efterhånden falder ind under reglerne for finansiel virksomhed!

Olieprisen vil falde yderligere: Allerede for over et år siden var vores forventning, at olieprisen ville falde. Nu er den så faldet cirka 50 procent. Vil det fortsætte; ja, formentlig. Men dog slet ikke i samme tempo. Men benzinpriser på 9 kroner og diesel pænt under 8 kroner. er ikke utænkeligt – selvom en stigende dollarkurs arbejder den anden vej. Så vil SUVs og lidt større motorer få et mindre comeback. Og glem alt om stærkt salg af de kommende el- og hybridbiler. De kan nu i endnu mindre grad konkurrere med den gode, gamle forbrændingsmotor

Totalmarkedet sætter igen rekord: Hjulpet af lave renter, lavere oliepris og en nationaløkonomi som begynder at komme til hægterne, forventer vi endnu en salgsrekord af person- og varebiler i 2015. Og grundet et forbedret produktmiks (mikro- og minibilernes andel af markedet har toppet) vil forhandlerne nok endelig få tjent nogle penge i salgsafdelingen

Bilafgifterne ændres ikke: Vi skuffer nok mange med denne forudsigelse (som også var med forrige år). Men 2015 bliver heller ikke året, hvor der sker en omlægning af bilafgifterne til objektive kriterier frem for værdigrundlag. Måske i 2016? Vi kan jo på branchens vegne håbe på det

Nye distributions-strukturer: For at gennemføre single brand-strategier er importørerne nødt til at være mere innovative med forhandler-netværket. Vi vil se forsøg med hoved- og underforhandlere, som vi også kendte det for cirka 20 år siden og med city-forretninger, som udelukkende er salgsafdelinger og med et begrænset program.

Fiat sælger Alfa Romeo til VW: Kigger vi udover landets grænser, så kan vi godt se Fiat sælge Alfa Romeo til VW, så får Ferdinand Piëch lige det på plads inden pensionen! Fiat har brug for likvider til at revitalisere Fiat-brandet, og selvom de nu vil sælge flere Ferrarier, så giver det ikke kontanter nok.

Stærk online aktør: eBay Motors og AutoButler udvider deres samarbejde i Tyskland til Danmark. Det bliver starten på et tæt samarbejde, som senere ender med, at eBay overtager AutoButler. Bilforhandlerne sover trygt videre på det digitale område

3D print af reservedele: Her er vi måske lige et år eller flere for tidligt ude, men 2015 kunne godt blive året, hvor vi kunne se de første 3D print af reservedele. Det vil selvfølgelig i starten være dele, hvor der ikke er et sikkerhedsmæssigt hensyn og en meget lav omsætning; f.eks. et lygteglas til en ældre bil.

Fusion blandt organisationerne: Vi tager den lige med igen i år. Måske 2015 bliver året, hvor AutoBranchen Danmark og DI Bilbranchen finder modellen for en fremtidig fusion, som vil skabe bilbranchens ubetinget vigtigste og stærkeste organisation

René Tønder Nielsen,

Indehaver af autobranchens konsulent- og analysevirksomhed udvikling A/S
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.096