23948sdkhjf

Elbiler giver både renere luft og flere penge i kommunekassen

Region Hovedstaden har en vision om at skabe en grøn og innovativ metropol med høj livskvalitet og vækst. Ny analyse viser gevinsten ved, at kommunale biler kører fossilfrit.
Hvis kommunerne skiftede deres benzin- eller dieselbiler ud med elbiler, ville det give renere luft til borgerne, men også flere penge til at dele ud til for eksempel børn og ældre.

Det viser en ny analyse af potentialet for omstilling til elbiler i kommuner, som COWI har lavet for Region Hovedstaden.

Analysen kortlægger antallet af biler og deres køremønstre i 11 kommuner i regionen, og den viser, at der årligt kan spares i alt 1,6 millioner kroner og 287,5 tons CO2, hvis ansatte som for eksempel hjemmehjælpere og pædagoger i stedet kørte i elbiler.

- Det viser det store potentiale, som kan komme borgernes sundhed og pengepung til gode, hvis kommunerne går foran i omstillingen til grøn transport. Vi har sammen lavet en fælles regional klimastrategi for at støtte udbredelsen af grønne transportformer og realisere den politiske målsætning om at blive en førende elbilregion. Så nu er det bare med at klø på for kommunerne, siger Jens Mandrup (SF), formand for Region Hovedstadens miljø- og trafikudvalg.

Klimastrategien har som målsætning, at 25 procent af den offentlige bilpark i hovedstadsregionen skal være klimavenlig.

Forskel fra kommune til kommune

Incitamentet for at skifte bilparken ud med elbiler varierer fra kommune til kommune, viser analysen.

Dragør har kun 31 kommunale biler, men ved at udskifte 10 af dem med elbiler, kan der både spares en god portion penge og 26 tons CO2 årligt. I Gladsaxe Kommune kan over 100 ud af 147 kommunale biler udskiftes til elbiler uden ekstra totalomkostninger og spare miljøet for 147,3 tons CO2 om året.

- I Region Hovedstadens elbilsekretariat Copenhagen Electric står vi klar til at hjælpe kommunerne med omstilling til elbiler via videndeling og samarbejde. Elbiler bliver tit afvist med begrundelsen om, at de ikke kan køre langt nok på en opladning. Men analysen viser, at langt de fleste kommunale ture er under 100 kilometer i løbet af en dag, og i de tilfælde er elbilen ofte et oplagt alternativ, siger sekretariatsleder Kåre Albrechtsen fra Copenhagen Electric.

For hver kommune er der i analysen lavet en handlingsplan, der giver et samlet overblik over de økonomiske og miljømæssige gevinster og omkostninger ved omstilling til elbiler.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109