Efter flere år med vækst har landets bilimportører mærkbart taget farten af. Samlet er omsætningen faldet med knap 2 pct., svarende til 1,2 mia. kr., og driftsindtjeningen er reduceret med en fjerdedel. Kun 3 ud af de 12 største importører med oplyst omsætning har formået at øge toplinjen, mens resten er ramt af prispres, modelskift til elbiler og skærpet konkurrence fra både etablerede og nye aktører.
Faldet i omsætningen skyldes især store tilbagegange hos flere af branchens største aktører. Den mest markante nedtur står Tesla for. Den amerikanske elbilsproducent har, efter et ekstraordinært godt 2023, barberet omkring en tredjedel af sin omsætning væk.
Wismo Group og Mercedes-Benz Danmark går også begge tilbage med omkring 1 mia. kr. Forklaringerne spænder fra forsinkede modelintroduktioner og mangel på populære benzinmodeller til skift i produktmiks mod elbiler, som ofte sælges via leasingaftaler med forskudt indtægtsføring.
I den modsatte ende finder vi årets suveræne vækstcase. Semler Holding har med en stigning på 4,2 mia. kr. cementeret sin position som Danmarks største bilimportør – nu næsten 20 mia. kr. foran nærmeste konkurrent. Væksten er båret af et bredere modelprogram og en selskabets leasingforretning og resulterer i en markedsandel på knap 29 pct. Også enkelte andre har formået at øge omsætningen, herunder BMW Danmark, der løfter toplinjen med 11 pct., primært drevet af øget efterspørgsel på fuldelektriske biler, der ofte sælges til en højere stykpris.

Driftsresultatet falder bredt
Branchens driftsresultater er ramt bredt, hvor 9 ud af 13 importører oplever tilbagegang. Mercedes-Benz Danmark og Wismo Group står for de største millionfald i driftsindtjeningen med trecifrede tilbagegange. Tilbagegangen skyldes især skiftet fra benzin- til elbiler kombineret med hård priskonkurrence og udfordringer med modeludbud, som følge af forsinkelser. Branchen samlet går tilbage med 770 mio. kr. på driftsresultat.
En undtagelse er Toyota Danmark, der forbedrer driften med 29 mio. kr., blandt andet gennem et gunstigt salgsmix og lavere vareforbrug.
Bundlinjen holder sig fri af røde tal
Resultatet før skat reduceres med en tredjedel, svarende til et fald 1,1 mia. kr. Flere importører formår dog at opveje svag drift gennem finansielle poster og resultater fra datterselskaber. For andet år i træk har ingen af importørerne derfor underskud.
Wismo Group, BMW Danmark, Mercedes-Benz Danmark og Nic. Christiansen Gruppen har alle trecifrede millionfald på bundlinjen. Nic. Christiansen Gruppen og BMW Danmark beretter også om, at den hurtige overgang til elbiler og den deraf følgende priskonkurrence har udhulet indtjeningen, samtidig nævnes det også, at geopolitiske forhold og et skævt marked – hvor billige let brugte biler fra Sydeuropa har presset priserne i Nordeuropa – sammen med engangsomkostninger fra strategiske tilpasninger har lagt yderligere pres på resultaterne.
Omvendt har Semler Holding fortsat den største fremgang, en stigning på 65 mio. kr., mens Toyota Danmark og XPeng Motors Denmark øger indtjeningen med henholdsvis 20 og 11 mio. kr. før skat.
Overskudsgrad under pres
Den gennemsnitlige overskudsgrad falder fra 3,1 pct. til 2,1 pct., og kun tre importører forbedrer den – Toyota Danmark, Polestar Automotive Denmark og Tesla Motors Denmark.
I flere af ledelsesberetningerne peges der på, at priskrige på elbiler udhuler marginerne, selv når volumen stiger.
Udsigten for 2025
Forventningerne til det kommende år er vidt forskellige. XPeng Motors Denmark lægger op til kraftig vækst i indtjeningen, mens Polestar Automotive Denmark forholder sig mere afdæmpet og forventer kun en mindre stigning i salget, drevet af nye modelintroduktioner. Toyota Danmark ser muligheder for at tage flere markedsandele, men erkender, at hård konkurrence på elbilsmarkedet kan lægge pres på indtjeningen.
Mercedes-Benz Danmark regner med at øge omsætningen en smule, men forventer profitten holder niveauet eller stiger. Wismo Group forbereder sig på endnu et år med skarp konkurrence, men satser på at styrke sin position gennem lanceringen af nye elbilmærker samt benzinbiler, der fortsat er konkurrencedygtige.
Fælles for mange er behovet for at optimere modelmix og styre omkostningerne i et normaliseret elbilsmarked.
Noter:
Koncernernes kerneforretning er bilimport, men da koncerner er valgt frem for datterselskaber, vil aktiviteten for enkelte importører også inkludere andet end bilimport.
Ændringer siden sidste år: Ford Motor Company A/S er kommet under Nic. Christiansen Gruppen A/S, men K.W. Bruun Import og K.W. Bruun NxT er blevet solgt til den canadiske gigant, Global Auto Holdings. Der nu driver selskabet videre under navnet Wismo Group A/S
Importørerne kort fortalt
Omsætningen i branchen falder samlet med 1,2 mia. kr., hvilket svarer til knap to pct., og kun 3 ud af 13 importører med oplyst omsætning oplever fremgang.
Driftsresultatet reduceres med omkring 770 mio. kr., svarende til et fald på en fjerdedel, og 9 ud af 13 importører går tilbage på driften.
Resultatet før skat falder med 1,1 mia. kr., hvilket er en tredjedel af sidste års niveau, men ingen af de største importører kommer ud med underskud.
Semler Holding styrker sin position som markedsleder med en vækst i omsætningen på 4,2 mia. kr. og fortsætter med at trække branchen op.
Tesla Motors Denmark oplever det største fald i omsætningen med et dyk på 2,7 mia. kr., hvilket svarer til omkring en tredjedel.
Den gennemsnitlige overskudsgrad falder fra 3,1 til 2,1 pct., og kun tre importører formår at forbedre den.