23948sdkhjf

Analyse: Kvaliteten i arbejdet med rustbeskyttelse er faldet alvorligt

Udvikling af kompetencer og øget fokus på håndtering af elbiler skal mere i fokus, vurderer Teknologisk Institut i sin årlige rapport over kontrol af de tilsluttede rustbeskyttelsescentre.

Langt de fleste rustbeskyttelsescentre leverer fortsat et solidt og professionelt stykke arbejde. Men en analyse af centrenes arbejde for hele 2024 viser et fald i det generelle kvalitetsniveau sammenlignet med tidligere år.

Det viser den årlige VKO-R rapport (Værksteds Kontrolordningen – Rustbeskyttelse) fra Teknologisk Institut. Det understreger behovet for, at især enkelte centre fortsat har skærpet opmærksomhed på kvalitet og efterlevelse af gældende standarder, så alle kunder sikres et højt og ensartet kvalitetsniveau, uanset biltype, anfører TI.

I 2024 blev der gennemført stikprøvekontrol af i alt 290 rustbeskyttede biler hos 70 tilmeldte centre til kontrolordningen under kæderne Dinitrol, Suvo og Tectyl. Ud af disse blev 223 biler, svarende til 76,9 %, vurderet som ’helt fejlfri’ på de kontrollerede punkter, hvilket er et fald på 8,2 procent i forhold til 2023.

I kategorien ’tilfredsstillende’ blev der registreret mindre fejl eller mangler på 10,7 % af bilerne, hvilket er en stigning i forhold til året før på 5,2 procent.

For kategorien ’mindre tilfredsstillende’ er andelen af biler steget til 6,9 % mod 5,2 % i 2023.

I den mest alvorlige kategori ’utilfredsstillende’ ses en stigning til 5,5 % af bilerne sammenlignet med 3,7 % året før.

Stigningerne i kategorierne ’mindre tilfredsstillende’ og ’utilfredsstillende’ tager Teknologisk Institut meget alvorligt. I sin rapport vurderer TI årets resultat og det samlede kvalitetsniveau som ikke tilfredsstillende og anfører, at der er behov for forstærket indsats, tættere opfølgning og øget læring på tværs af centrene for at sikre, at fejlprocenten bringes ned, og at alle kunder får en ensartet og høj kvalitet.

Denne udvikling giver anledning til bekymring, og det er tydeligt, at der er behov for øget fokus på at sikre en ensartet og høj kvalitet på tværs af centrene Victor Stjerne, konsulent, Teknologisk Institut

- Denne udvikling giver anledning til bekymring, og det er tydeligt, at der er behov for øget fokus på at sikre en ensartet og høj kvalitet på tværs af centrene, siger Victor Stjerne, konsulent hos Teknologisk Institut, der står bag analysen.

TI er i tæt kontakt med kæderne og deres leverandører Pierre.DK Autolakering/Corrpro A/S (Dinitrol) og LHG Group A/S (Suvo/Tectyl). Ved konstatering af utilfredsstillende forhold iværksættes straks korrigerende handlinger, og centrene får konkret opfølgning med henblik på hurtige og varige kvalitetsforbedringer.

Mange nye mangler rutine

En af årsagerne til den faldende kvalitet er, at rustbekyttelsesbranchen oplever en del personaleudskiftning. Oplæring af nyt personale på centrene er tidskrævende, ligesom det kræver praktisk erfaring at opnå rutine i de forskellige behandlingsprocedurer. Oplæringen foregår altid under tæt vejledning og overvågning af centerets kvalitetsansvarlige eller en intern kontrollant, anfører TI. For at arbejde med rustbeskyttelse af elbiler skal sprøjtepersonalet desuden have gennemført et særligt kursus i el-sikkerhed.

Skridt mod øget kvalitet

Flere centre har i 2024 haft stort fokus på grundig forberedelse inden opstart af arbejdet, hvilket er et vigtigt skridt mod øget kvalitet.

Godkendt Rustbeskyttelsescenter 0 fejl

De pt. 70 rustbeskyttelsescentre i VKO-R kontrolordningen fordeler sig med 56 Dinitrol (kædekrav), 10 Tectyl (frivilligt) og fire SUVO (frivilligt - øvrige i kæden tilmeldt FDM kontrol)

55 centre har pr. status som Godkendt Rustbeskyttelsescenter med ret til at anvende logo fra Teknologisk Institut som synligt bevis for helt fejlfri stikprøvekontrol.

Kilde: Teknologisk Institut

Med den stigende andel af elbiler har VKO-R haft øget opmærksomhed på korrekt håndtering, servicering og sikkerhed omkring el-bilskomponenter. Centrene har gennemført målrettede kurser og opdatering af procedurer for at sikre, at medarbejderne har den nødvendige viden og kompetence.

Desuden har leverandører og centre arbejdet med opdatering af instrukser, så de matcher producenternes krav og gældende lovgivning.

Top-5 fejl ved kontrol af rustbeskyttelse 2024

Teknologisk Institut har i sin analyse over kontrol af fejl på 290 rustbeskyttede biler i 2024 lavet følgende rangering:

1. Inderskærm – bagskærm og forskærm (13 biler – 8,4 %)

2. Forparti. Tværvange med konsol for køler (nederst/øverst) (12 biler – 7,8 %)

3. C-stolpe højre og venstre side (12 biler – 7,8 %)

4. Forholdsregler over for elbiler (10 biler – 6,5 %)

5. Bagpanel (9 biler – 5,8 %)

Rapporten kan læses i fuld udstrækning her.

Kilde: Teknologisk Institut

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062