2,8 millioner biler må ikke tages som gidsel
I disse dage er der på Christiansborg gang i forhandlingerne om bilafgifterne, sådan som det blev aftalt i bilaftalen fra 2020.
Her var målet 775.000 grønne biler i 2030. Men lige nu går elbilssalget så godt, at regeringen selv forventer, at der vil være 1,4 millioner rene elbiler i 2030.
Elbilsaftalen er – set ud fra sin politiske ambition - altså en enestående succes, der langt overskrider de mål, man satte sig. Danskerne har taget elbilerne til sig, og det går meget hurtigere med at omstille bilparken, end de fleste havde kunnet forestille sig.
Bilaftalen fra 2020 vil som bekendt betyde, at de allerdyreste elbiler vil begynde at blive dyrere fra årsskiftet - og det er den indfasning af afgiften, der nu debatteres.
Ingen dobbeltbeskatning
AutoBranchen Danmark ser en historisk mulighed for at få afskaffet registreringsafgiften for elbiler og dermed på sigt hele registreringsafgiften. Det skal dog kun ske, hvis man kan gøre det på en fornuftig måde, hvor det ikke bliver de eksisterende 2,8 millioner bilejere, der skal betale for, at de dyreste elbiler kan blive billigere.
I stedet for at dobbeltbeskatte eller lade de mindre biler betale gildet, anbefaler vi, at det nye afgiftssystem skal understøtte de mindre og billigere elbiler, da de har sværere ved at konkurrere med de tilsvarende benzinbiler, end de store dyre elbiler har.
Aktuelt er der nemlig rigtig mange billigere elbiler på vej ud på markedet. Det er præcis disse elbiler, der har manglet, for at flere indkomstgrupper kan være med i denne grønne omstilling.
Penge i statskassen
Ser man helt nøgternt på det, skyldes forhandlingerne primært én ting. Og det er ikke, at omstillingen har tabt fart, tværtimod, men at der mangler penge i statskassen, fordi indtægterne fra registreringsafgiften falder – og falder hurtigt. Det er naturligvis også et hensyn, der har en vis vægt.
Min pointe er derfor, at politikerne skal have alt det her i baghovedet, når de designer en ny afgiftsmodel – eller måske helt afskaffer registreringsafgiften på elbiler, sådan som det er på tale.
For hvor høj en pris skal den eksisterende bilpark betale for, at de dyreste elbiler skal være billigere? Hvor stort værditab skal de brugte biler udsættes for, fordi de dyreste elbiler skal være billigere? Hvor høj en pris skal de millioner af bilejere, der i dag ejer en benzin- eller dieselbil eller allerede har købt en elbil betale for, at de dyreste elbiler skal holdes billige?
Balanceret løsning
Allerhelst ser vi fra AutoBranchen Danmarks side, at politikerne laver en løsning, der ikke påvirker den eksisterende bilpark og det store salg af brugte biler, der er i dag – og som via en rekordhøj brugtimport af nyere elbiler i den grad også bidrager til omstillingen af bilparken.
Hvis hensynet til salget af nye og dyre biler bliver for stort, kan det nemlig have negative konsekvenser for mange andre. Værditab og dobbeltbeskatning er noget vi frygter, når afgifterne nu står til at blive lavet om. Det vil give sure bilejere og udhule deres købekraft. Det er heller ikke fair over for en branche, som i forvejen er hårdt presset.
Vi er godt klar over, at hullet i statskassen, som de vigende indtægter fra registreringsafgifter har efterladt, er stort, men det må være muligt at finde provenuet på en fair, ordentlig og ikke mindst hensynsfuld måde fx ved at lade den grønne ejerafgift for nye elbiler afhænge af vægt og energieffektivitet og dermed lade de dyrere elbiler betale lidt mere.
Vi har i AutoBranchen Danmark sammen med FDM peget på en model, der kan sikre en balanceret løsning – og vi har peget på yderligere finansieringskilder, der hverken vil ramme den eksisterende bilpark og som heller ikke vil sætte omstillingen i stå. De hensyn, håber jeg, politikerne vil lytte til.
Hvor høj en pris skal den eksisterende bilpark betale for, at de dyreste elbiler skal være billigere? Gitte Seeberg, adm. direktør for Autobranchen Danmark