Undervisningen om bæredygtighed og ESG på College360 skabte livlig debat blandt de studerende.
Den 21. maj 2025 besøgte Søs Hansen og Nathalie Nielsen fra Glasurit College360 i Silkeborg for at undervise i bæredygtighed og ESG (Environmental, Social & Governance). Undervisningen fokuserede på betydningen af materialeforbrug og de planetære grænser, hvilket førte til livlige diskussioner blandt de ni elever. Eleverne udførte et eksperiment for at forstå forureningens adfærd og lærte om, hvordan ESG-krav påvirker fremtidige arbejdspladser. Diskussionerne om “Environmental” og “Social” dimensioner gav indsigt i forventninger til arbejdsmiljøet.
Den 21. maj 2025 besøgte Søs Hansen og Nathalie Nielsen fra Glasurit College360 i Silkeborg for at informere om bæredygtighed og ESG (Environmental, Social & Governance). Målet med undervisningen var at give de studerende indsigt i betydningen af at overvåge materialeforbrug og understrege, at bæredygtighed og ESG dækker meget mere end blot klimaforhold.
– Vi præsenterede ESG som et sæt standarder, som fremtidige værksteder skal rapportere efter – og som allerede nu kan være relevante for krav fra samarbejdspartnere, siger Nathalie, Marketing Graduate hos BASF Coatings Nordics.
Under dagen underviste de en klasse med ni elever, bestående af to piger og syv drenge. Undervisningen indledtes med en diskussion om, hvad bæredygtighed egentlig indebærer.
– Søs Hansen, Distriktmanager hos Glasurit, forklarer: “Vi havde en spændende samtale om, hvordan de studerende oplever bæredygtighed i deres dagligdag – både i skolen og i medierne. Vi undersøgte de planetære grænser for at give dem en forståelse af, hvor vi står i forhold til bæredygtig ressourceanvendelse.” Det blev tydeligt, at vi er på afveje: I 2009 blev tre grænser overskredet, mens tallet i 2022 var steget til seks ud af ni grænser. Eleverne stillede mange indsigtsfulde spørgsmål, herunder: “Hvor lang tid vil det tage, før vi overskrider alle grænser, hvis vi fortsætter som nu?”
Som afslutning på denne del gennemførte Søs og Nathalie et eksperiment, hvor eleverne i grupper fik to glas vand – et med frugtfarve og et med olie. De observerede, hvordan frugtfarven blandede sig i vandet, mens olien lagde sig ovenpå. Dette skulle illustrere henholdsvis kemikalieforurening fra autolakering og olieforurening fra overskudsmaterialer, hvilket gav eleverne en konkret forståelse af forureningens adfærd.
Derefter gik de videre til ESG og hvordan bæredygtighed finder anvendelse i erhvervslivet, hvilket er særligt relevant for eleverne, da ESG-krav kan påvirke de værksteder, de potentielt vil arbejde i, eller blive noget, de selv skal håndtere, hvis de starter en egen virksomhed.
– Vi gennemgik de tre dimensioner af ESG, hvor især “Environmental” og “Social” vækkede stor interesse. Vi relaterede “Environmental” til de planetære grænser og “Social” til de studerendes egne oplevelser med arbejdsmiljøet under praktikophold. Dette førte til en frugtbar diskussion om, hvad man kan forvente af sine arbejdsforhold, og hvordan disse kan variere blandt klassekammeraterne, afslutter Nathalie.