Indtjeningen dykker hos stor Toyota-forhandler: - Det er voldsomt, det der sker i branchen
Det er ikke super let at være Toyota-forhandler på et tidspunkt, hvor langt de fleste bilkøbere gerne vil købe en elbil. For indtil videre har Toyota-forhandlerne kun haft elbilen BZ4X i deres showroom. Men på trods af, at de ikke har haft alle de bilmodeller på hylderne, som kunderne efterspørger, så lander forhandlerkæden Bil & Co. et hæderligt regnskab med et overskud på 7,8 mio. kr. sammenlignet med 9,4 mio. kr. året forinden.
- Vi er rigtig godt tilfredse med resultatet, selv om vores indtjening falder lidt. For det er voldsomt, det der sker i branchen, siger Frank Hansen, adm. direktør hos den autoriserede Toyota-forhandler Bil & Co, der har fire bilhuse i henholdsvis Kolding, Aabenraa, Haderslev og Sønderborg.
- På to år er vi gået fra nærmest udelukkende at sælge fossilbiler til, at kunderne primært vil have elbiler. Der har vi været udfordret, fordi vi kun har haft en elbil med Toyota BZ4X, forklarer Frank Hansen, som overtog posten som adm. direktør hos Bil & Co sidste år, hvor Allan Kling-Petersen trak sig tilbage fra den daglige drift og overgik til en rolle som bestyrelsesformand.
Siden sommer har man hos Bil & Co oplevet, at kunderne i endnu højere grad efterspørger en elbil, når deres Toyota skal skiftes ud. Derfor har Bil & co også skullet være kreative, når man ikke har haft den vare på hylderne, som kunderne ønsker. En af løsningerne har f.eks. være 12-måneders leasing nye benzin og hybridbiler, så kunderne har været kørende, indtil Toyota for alvor har relevante elbiler på hylderne.
- Heldigvis får vi mere på paletten i løbet af 2025, siger direktøren. Toyota har i sidste uge lanceret Toyota Urban Cruiser, som en en mini-suv, som har cirka samme størrelse som Toyota Yaris og Yaris Cross. En bil der snart er på det danske marked.
- Det er en bil, som vi forventer os en del af. Det er et ret stort segment for os, forklarer Frank Hansen, som også kan se frem til andre elbil-lanceringer fra Toyota i 2025 og dermed få de varer på hylderne, som kunderne efterspørger.
Udover den hastige drejning mod elbiler i Danmark, har de høje renter også påvirket regnskabet, fordi det har gjort det dyrere at finansiere varelageret. Samtidig er bilerne blevet dyrere, fordi afgiften udgør en mindre del af elbilerne. Begge dele har gjort det dyrere at drive bilforretning.
Lav risiko
Mens andre større forhandlere har købt stort ind af nyere brugte elbiler ude fra Europa, så har Bil & Co. holdt igen.
- Vi har ikke taget de store risici. Vi har hentet lidt brugte elbiler fra andre mærker. Men vi har undladt at købe store partier nyere brugte elbiler, siger Frank Hansen, der har en baggrund som revisor og dermed også har et naturligt fokus på, ikke at tage alt for store risici med forretningen.
En af de ting, der har hjulpet Bil & Co. de seneste to år er, at Toyota-kunderne er meget loyale. Både når bilerne skal på værksted og når der skal handles ny bil. Toyota's serviceaktiverede garanti på op til ti år og 185.000 km kaldet Toyota Relax har været med til at holde kunderne i butikken.
Regnskabsår | 2023 | 2022 | 2021 |
Valuta | mio. DKK | mio. DKK | mio. DKK |
Nettoomsætning | - | - | - |
Bruttofortjeneste | 51,9 | 50,9 | 50,3 |
Resultat af primær drift | 12,8 | 13,9 | 15,0 |
Resultat før skat | 10,0 | 12,1 | 14,0 |
Årets resultat | 7,8 | 9,4 | 10,9 |
Balancestatus | 78,4 | 77,9 | 66,1 |
Egenkapital | 28,7 | 29,9 | 28,5 |
Antal ansatte | 74 | 72 | 72 |
Kilde: CVR |