Flyver udenlandske mekanikere til danske værksteder: - Vi henter dem i lufthavnen og klarer alt det praktiske
Det er efterhånden veldokumenteret, at autobranchen mangler kvalificeret arbejdskraft.
Det har branchen for så vidt gjort længe, men blandt andet Novo Nordisks kometagtige vækst de seneste år har kun gjort situationen værre for landets værksteder, der oplever at den store medicinalkoncern henter tekniske medarbejdere hos dem.
Sjælland og Storkøbenhavn er især ramt af netop den problematik, men over hele landet er manglen på mekanikere, teknikere, pladesmede, autolakerere og lignende teknisk personale udtalt.
Men nu er der måske lys for enden af tunnelen.
Det norske rekrutteringsfirma WiiSDA har nemlig et bud på, hvordan man kommer en del af problemet til livs.
Selskabet har eksisteret siden 2008 i hjemlandet Norge, hvor det har hjulpet aktører i den norske bilbranche som fx Norges største bilforhandlerkæde Møller Bil, Bertel 0. Steen, Sulland Gruppen og flere.
Henter udenlandsk arbejdskraft
Løsningen på manglen på arbejdskraft hedder udenlandsk arbejdskraft – men mindst lige så vigtigt i ligningen er, at det er sat i system på en måde, så værkstederne selv har mindst muligt praktisk arbejde forbundet med rekrutteringen.
Det fortæller WiiSDAs danske salgschef Sune Torp-Thomsen til Motor-magasinet.
- Det, vi er eksperter i, er at finde arbejdskraften udenlands. Vi kigger ikke efter den i Danmark, for så er der jo kun en måde at finde den på, og det er ved at stjæle fra andre. Det gør vi ikke.
Vi har altid kandidaterne til et decideret teknisk interview. Sune Torp-Thomsen, salgschef, WiiSDA i Danmark
- Vi har en masse dygtige rekrutteringsmedarbejdere, som udvælger de her kandidater primært udenfor EU.
- Tidligere var det meget Polen vi hentede fra, men nu er det i højere grad på Balkan og i Indien, Pakistan og Sri Lanka, at vi finder medarbejdere, ligesom vi også henter i Mellemøsten.
Gennemgår teknisk interview
Med så forskellige kulturelle og uddannelsesmæssige baggrunde kunne man godt forestille sig, at det ville være udfordrende at sikre sig, at de udenlandske mekanikere havde de rette tekniske kvalifikationer.
Men den del er der helt styr på, siger Sune Torp-Thomsen.
For udover en almindelig jobsamtale, så er der også indgående tjek af både tekniske færdigheder og den uddannelsesmæssige baggrund, ligesom det også sikres, at kandidaten taler et godt engelsk, fortæller han.
- Vi har altid kandidaterne til et decideret teknisk interview, hvor vi har eksterne tekniske rådgivere, typisk en master tekniker, der har til opgave at vurdere de faglige kompetencer hos kandidaten. Master teknikeren er enten ansat hos os eller har været, så han kender til den proces det er at flytte til et andet land for at arbejde og bo.
Helt lavpraktisk henter vi ham i lufthavnen og kører ham hen til hvor han skal bo. Sune Torp-Thomsen, salgschef, WiiSDA i Danmark
- Når vi har haft kandidaten til det tekniske interview, så har vi også et andet bureau, der går ind og verificerer deres skole og uddannelse, så vi er sikre på, at de nu har de kvaliteter, som de påstår. De skal også kunne kommunikere med værkstedet på engelsk, indtil de får lært dansk. Men vi sender dem også på danskkurssus, så de hurtigere kan integrere sig.
Henter i lufthavnen
Men bare fordi kandidaten er teknisk dygtig, så er der stadig lang vej fra Sarajevo til Sønderborg, eller fra New Delhi til Nykøbing Mors.
Og her hjælper WiiSDA med at klare flytningen – i helt bogstavelig forstand, siger Sune Torp-Thomsen.
For det handler om at gøre det så smertefrit for værkstedet at få tilført den udenlandske arbejdskraft som muligt.
- Vi sætter altid to hele dage af til at tage imod en ny kandidat og få ham installeret. Helt lavpraktisk henter vi ham i lufthavnen og kører ham hen til hvor han skal bo.
- Vi har på forhånd købt seng og sengetøj og håndklæder og tallerkener og bestik og hvad man nu eller skal bruge for at komme i gang.
Vi er åbne overfor alle værksteder – også autoriserede. Vi er ikke låst. Vores portefølje er ganske stor. Sune Torp-Thomsen, salgschef, WiiSDA i Danmark
- Vi hjælper kandidaten med at få arbejdstilladelse, og visum hvis det er påkrævet. Vi tager ham med på borgerservice, så vi er sikre på, at han får dansk CPR-nummer, skattekort, bankkonto og alle de andre lavpraktiske ting, som kan være svært at finde ud af som ny her i landet.
Arbejdstøj og værktøj
Det betyder med andre ord, at værkstedet selv kun har minimalt arbejde med rekrutteringen, siger Sune Torp-Thomsen.
- Basalt set skal værkstedet kun sørge for arbejdstøj og værktøj til kandidaten, når han møder op.
I de tilfælde, hvor det alligevel ikke går som håbet med kandidaten, der har Sune-Torp Thomsen og WiiSDA også styr på det, siger han.
- Vores grundighed i rekrutteringsprocessen gør, at vi finder det rigtige match mellem værksted og kandidat 9 ud af 10 gange. De tilfælde, hvor vi ikke lykkes, vil vi være de mest professionelle og bedste til at rydde op. Og netop derfor kommer vores kunder tilbage gang på gang.
Norske erfaringer
Og den opskrift har altså vist sig at være en stor succes i Norge gennem de seneste 16 år. Det fortæller firmaets salgs- og markedsdirektør Erik Bergsland, der er søn af stifteren og bestyrelsesformand, Håkon Bergsland, som oprindeligt fik idéen til at rekruttere udenlandsk arbejdskraft til autobranchen.
- I 1970’erne rejste min far på traineeophold til Tyskland og kom for første gang til et nyt land og et nyt sprog og kultur. Det var før Google Maps og internettet. Det eneste han havde var et brev og en togbillet til Frankfurts hovedbanegård. Så han var lidt nervøs, da han ankom til Frankfurt.
Men her skete der så det, der senere skulle blive en af grundstenene i WiiSDAs forretningsidé. Nemlig det at blive taget godt imod – helt lavpraktisk.
- På togstationen i Frankfurt blev min far mødt af direktøren fra firmaet, hvor han skulle arbejde. Han havde på forhånd skaffet ham møbleret bolig, handlet mad, og direktøren tog ham også med hjem på en middag for at give ham ro i maven.
- Da WiiSDA blev startet op sagde min far, at vi skal tage imod vores medarbejdere på samme måde, som han selv blev taget imod, for så bliver overgangen til en ny kultur ikke så stor.
Mange laver fejlen
Og selvom det kan lyde indlysende – banalt næsten – så er den norske salgs- og marketingdirektør overbevist om, at det er netop den tilgang, der har sikret WiiSDA norsk succes – og som nu også skal give dem vind i sejlene på det danske marked.
- Jeg tror, at mange gør den fejl, at de forventer, at en person bare kan sætte sig på et fly og finde ud af det. Men det er ikke så enkelt, heller ikke i 2024. Det suger energi og fokus, så når vi løser det, så kan kandidaten i stedet fokusere på sit arbejde.
- Jeg har talt med adskillige værksteder, hvor de siger, at de har prøvet at hente udenlandsk arbejdskraft ind, men at projektet kuldsejlede, fordi de undervurderede, hvor mange ting og praktiske detaljer, der skal tænkes på i processen. Det er alt det, som vi nu står for, så værkstedet bare skal stille arbejdstøj og værktøj til rådighed.
Derudover er der også mange faldgruber, når man rekrutterer i lande langt væk, siger Erik Bergsland.
- Det er vældig let at få falske papirer og falske diplomer. Derfor bruger vi mange ressourcer på at verificere skolepapirer og identitet for at sikre os, at det stemmer. Og så har vi den tekniske rådgiver, som har kompetence til at vurdere deres faktiske tekniske kompetencer.
I første omgang er der lavet en aftale med au2parts, så grossistens værksteder kan bruge rekrutteringen, hvis de har behov for det.
Men der er også kapacitet til flere aktører, siger Sune Torp-Thomsen.
- Vi er åbne overfor alle værksteder – også autoriserede. Vi er ikke låst. Vores portefølje er ganske stor, og mange af de kandidater, som vi egentlig havde i tankerne til Norge kan oplagt sendes til Danmark, fordi visumreglerne her er mindre strikse. Så vi har en god tilgang af kandidater.
Sådan fungerer det
- WiiSDA er startet i Norge i 2008 og har specialiseret sig i rekruttering af udenlandsk arbejdskraft til autobranchen.
- WiiSDA åbnede et datterselskab i Danmark i foråret 2024.
- Alle ansættelseskontrakter er udfærdiget i samarbejde med advokat og revisor, og i fuld overensstemmelse med danske love og regler.
- Kandidaternes danske arbejdstilladelse er betinget af en fuldtidskontrakt på danske vilkår med en minimumsårsløn på 393.000 kr. brutto.
- Så længe kandidaten får det i bruttoløn har han ret til at arbejde i landet.
Kilde: WiiSDA