23948sdkhjf

Hvem guider elbilkøberne i lade-junglen: - Mange af sælgerne har ikke en elbil selv

Er sælgerne hos bilforhandlerne kvalificerede til at rådgive nybagte elbilister? Og vil ejerne af elbiler i fremtiden få nemmere ved at shoppe rundt, så de selv kan sammensætte deres ladeløsninger?

Det er nemt som bilist at køre ind på en tankstation og tanke benzin eller diesel. Prisen varierer sjældent mere end 10 øre. Som ny elbilist bevæger man sig derimod ind i en nærmest uigennemskuelig jungle.

For nybagte elbilister og for bilsælgere, der sælger elbilerne, er priser- og abonnementer på ladeløsninger komplicerede at gennemskue. Abonnementer, ladebokse, serviceaftaler, refusion, prisen på el, ladebrikker og apps er alt sammen nogen en bilkøber skal guides i, når der købes ny elbil.

Spørgsmålet er, om vi har udsigt til et mere simpelt og overskueligt lademarked, så man som elbilist bliver nemmere i stand til at tage den rigtige beslutning i forbindelse med “tankning” af elbilen.

Ladeoperatøren Greenbow er klar i spyttet i forhold til, hvor kvalificerede sælgerne af elbiler er i forhold til at anvise den enkelte, nybagte elbilist den bedste løsning. Mads Degn, kommerciel direktør og medstifter af Greenbow, mener nemlig langtfra, at sælgerne er klædt tilstrækkeligt godt på.

- Mange af sælgerne har ikke en elbil selv, og derfor er det diffust for dem at forklare, hvordan en ladeløsning derhjemme med variabel pris vil se ud for en kunde. Derfor nævner de fleste kun fastprisabonnementer, som i de fleste tilfælde vil være dyrere for danskere med almindeligt kørselsbehov,” siger han.

Stephen Haar, kommunikationsansvarlig hos Clever, peger på, at udbyderne også har et ansvar. De skal blive bedre til at klæde sælgerne på til at rådgive om de forskellige ladeprodukter.

Elbilforeningen (FDEL) er enig i, at ikke alle sælgere er lige godt klædt på.

- Generelt bliver de bedre i takt med den øgede udbredelse af elbiler og mere gennemskuelige ladeløsninger, siger Morten Haagensen Elmose, formand for FDEL, men i samme åndedrag antyder han dog, at det kan være problematisk hvis sælgerne får provision for at promovere særlige ladeløsninger.

- Så får køber nok ikke den bedste rådgivning, mener han.

Bedst med variable priser

Både Greenbow og Clever forventer, at abonnementsløsninger, hvor kunden køber eller lejer en ladeboks med adgang til fri opladning hos operatørens ladestandere, er kommet for at blive.

- Vi oplever, at mange med glæde betaler et abonnement for at slippe for at bekymre sig om service og support på boksen, siger Greenbows Mads Degn.

Clevers opfattelse er, at kunderne er glade for et letforståeligt produkt som Clever-One, der kan give ro i maven i skiftet fra fossil til el, lyder det fra Stephen Haar.

Hverken Greenbow eller Elbilforeningen ser faste priser på el som en farbar vej at gå. Ganske enkelt fordi det vil være til gavn for både elbilisternes pengepung og for den klimavenlige udvikling at fastholde variable priser.

- Elprisen både skal og vil fortsat variere og ligeså med tarifferne. Det vil sige betaling for transport af strøm over elnettet. Elbiler er gode til at udnytte de billige perioder, og det gavner både den grønne omstilling og elbilistens økonomi, fastslår Elbilforeningens formand, Morten Haagensen Elmose.

Han mener også, at konkurrencen på ladning væk fra hjemmene med tiden vil øges med mere gennemskuelige og generelt lavere priser som konsekvens, og til den tid vil færre være fristet af abonnementsløsninger. Men elpriserne vil stadig være variable.

De Danske Bilimportørers seneste opgørelse viser, at det samlede antal offentlige ladepunkter ved årsskiftet var 17.368. Det vil sige en forøgelse på 89 procent på et år. Antallet af lynladere blev i 2023 fordoblet til 1.576.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125