23948sdkhjf

Året der kommer: Halvdelen af de nye biler vil køre på strøm

Der vil i 2024 forhåbentlig være mere fokus på energieffektive og aerodynamiske elbiler, som kan nøjes med mindre og lettere batterier, mener formand for Elbilforeningen i Danmark, Morten Haagensen Elmose

2023 var et spektakulært år for elbilerne i Danmark, og i Elbilforeningen i Danmark forudser vi, at 2024 bliver mindst lige så vildt.

2024 vil være året, hvor vi når to markante milepæle:

For det første vil 50 % af alle nye personbiler for første gang nogensinde være fuldelektriske, og dermed vil elbilen være danskernes foretrukne bil. Dog er det værd at erindre, at der fortsat sidder udstødningsrør på den anden halvdel af de nye biler fordelt på ca. 5 % diesel, ca. 5 % plug-in hybridbiler og 40 % benzinbiler, hvoraf mange af disse fortsat vil være på vejene i 2040.

Den anden store milepæl, som vi formentlig når i slutningen af 2024, er ca. 285.000 elbiler på vejene og dermed 10 % elbiler i bestanden. Til sammenligning er det ikke mange år siden, at kun en ud af 200 personbiler på vejene var fuldelektrisk.

Mindre og lettere batterier

Elbilforeningen forudser desuden, at 2024 bliver året, hvor bilproducenterne øger deres fokus på aerodynamiske og energieffektive elbiler med forbedret rækkevidde og reduceret behov for store og tunge batterier.

På Elbilforeningens medlemstur til Bruxelles i november lærte vi blandt andet, at en energieffektiv elbil med 490 km WLTP-rækkevidde ved relativ kolde temperaturer og motorvejshastighed kunne tilbagelægge op til ca. 300 km mellem ladepauserne. Da det svarer til en pause for ca. hver tredje time, var vi enige om, at det på langtur slet ikke er nødvendigt med over 500 km WLTP-rækkevidde. Efter tre timer har man nemlig – som minimum – brug for en biologisk pause.

Hvis bilen tilmed er energieffektiv (aerodynamisk), er der reelt ikke brug for batterier på mere end 50-60 kWt. Og dermed kan der spares råstoffer til batteriproduktionen, CO2-aftrykket kan reduceres, og samtidig sparer man vægt ved ikke at køre rundt med et større og tungere batteri end højst nødvendigt.

Hvis bilen tilmed er energieffektiv (aerodynamisk), er der reelt ikke brug for batterier på mere end 50-60 kWt Morten Haagensen Elmose, formand for Elbilforeningen i Danmark

Hvis vi tager udgangspunkt i Danmarks mest solgte bil, Tesla Model Y, er vægtforskellen mellem standard range og long range ca. 70 kg. WLTP-rækkevidden er blot 78 km længere i long range varianten. 70 kg svarer immervæk til, at man permanent kan undgå at slæbe rundt på en mervægt, som svarer til ca. 9 rammer á 24 dåsesodavand.

Konkurrence for opladning

2024 vil også være året, hvor Folketinget og branchen tager initiativ til at følge op på Konkurrencerådets syv anbefalinger til at styrke konkurrencen på markedet for opladning af elbiler: Den nuværende refusionsordning for opladning ved hjemmet afskaffes, branchen forbedrer mulighederne for at sammenligne priser på hjemmeopladningsaftaler, og forbrugerne vil få bedre mulighed for at beholde deres ladeboks, når de skifter udbyder af serviceaftalen.

I 2024 vil Folketinget vedtage et forbud mod bundling af ydelser på hjemme- og udeopladning, og ved udgangen af 2024 vil betaling på normalladere være lige så nemt som at betale med kreditkort. Sidst men ikke mindst vil Vejdirektoratet og kommunerne fremover sørge for, at der er mindst to ladeoperatører i hvert lokalområde og ved hver ladepark.

Laderet

I 2024 vil man også overveje muligheden for laderet for bilister i boliger uden mulighed for egen lader, som det i Norge er blevet en lovfæstet ret.

Og nu er vi så fremme ved den sidste forudsigelse fra Elbilforeningen i Danmark: Når en række motorjournalister traditionen tro i november 2024 kårer Årets bil i Danmark i 2025, forventer vi, at det ligesom de foregående fem år igen bliver en elbil. Men i modsætning til de to seneste år forudser vi, at der bliver tale om en lille, energieffektiv elbil, som (næsten) alle har råd til.

Artiklen er en del af temaet ÅRET DER KOMMER 2024.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062