23948sdkhjf

Grossist tror på lys fremtid for elbiler

FTZ har uddannet 200 frie værksteder i el- og hybridbiler.
AUTOGROSSIST Motor-magasinets omtale i nr. 12 af en ny håndbog fra Teknologisk Institut, hvori det blev konkluderet, at det overvejende bør være bilfabrikanternes egne værksteder, der udfører opgaver på elbiler, har skabt stor opstandelse hos repræsentanter for de frie værksteder, blandt andet Dansk Bilbrancheråd, AUTIG og SKAD. Også landets største autogrossist FTZ, som leverer dele til de frie værksteder, anker over håndbogen.

- Vi er irriterede over denne konklusion fra TI. Vores budskab er, at vi er helt klar til el- og hybridbiler, fastslår vicedirektør Jens N. Andersen fra FTZ Autodele & Værktøj A/S.

200 værksteder uddannet

FTZ arrangerede i september 2015 to ”E” temadage i Fredericia med cirka 350 deltagere, hvilket gav stor respons fra værkstederne, som fik øjnene op for den fremtidige teknik, men også at det giver nogle udfordringer i forhold til udstyr og uddannelse. Derefter fulgte FTZ i februar op med en workshop, hvor 14 værksteder var inviteret til ”E” dag.

- På vores autotekniker uddannelse er der et af modulerne, der udelukkende omhandler el/hybrid, og ligeledes på diesel/hybrid uddannelsen er el/hybrid bilerne med. Derudover har vi et to dages kursus, der udelukkende omhandler el/hybrid og sikkerhed. Alt i alt er der små 200 værksteder, der har gennemgået et af overstående moduler, og således har det grundlæggende kendskab, der skal til for servicere disse biler, supplerer uddannelseschef ved FTZ Akademi, Hans Erik Kristoffersen.

Melder hus forbi

- Mange frie værksteder er således helt i stand til at at håndtere elbilerne, hvis de har det rette værktøj. Dette er jo ikke raketvirksomhed - det handler om at uddanne sig og tænke sig om, siger Jens N. Andersen.

Han peger på, at FTZ også selv ejer af flåde af el- og hybridbiler, som medarbejderne selv kører og skiller ad for at dygtiggøre sig på området.

- Når det gælder TI-håndbogens udmelding om, at det bør være bilfabrikanternes egne værksteder, der udfører opgaver på elbiler, må vi melde hus forbi - dette er et spørgsmål om uddannelse og det rette værktøj, siger Jens N. Andersen.

Han oplyser, at der er stigende interesse for FTZ’s salg af værktøj til elbiler samt tillægsprodukter.

- Det er startet stille og roligt, men tager nu fart. Vi synes som grossist, at el- og hybridbiler er et spændende område, og vi tror på en lys fremtid for området, fastslår Jens N. Andersen.

”E” pakke på vej til værksteder

FTZ akademi vil fremover udbyde kurser i el- og hybridbiler, hvor der udover stor vægt på det sikkerhedsmæssige område og servicering generelt af bilerne, ligeledes indgår, hvilket udstyr, der skal bruges som opstartspakke.

Dette udstyr vil indgå i kurset, således at deltagerne også her får en grundig gennemgang i brugen af værktøjet og måleudstyret, oplyser Erik Kristoffersen.

- Der vil ligeledes indgå indretning af den arbejdsplads, som værkstedet afsætter til disse opgaver, og her vil det være naturligt at lade nogle af de andre nye systemer som DAS systemerne indgå - også på andre biler end el- og hybrid, idet disse assistent-systemer så småt er på vej i volumenbilerne også, tilføjer han.

FTZ har lige nu to nordjyske pilotværksteder, som ønsker at være helt fremme på hele ”E” området, og som lige nu er i gang med at indrette værkstedet i tæt samarbejde med FTZ Akademi.

- Den erfaring vi får her skal så komme de kommende kursister til gode, når vi snakker om værkstedsindretning, lover Hans Erik Kristoffersen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094