23948sdkhjf

Frie værksteder kan fint håndtere elbiler

SKAD kalder det vrøvl og atter vrøvl, når Teknologisk Institut i en ny håndbog konkluderer, at kun mærkeværksteder kan klare el- og hybridbiler.
VI HAR MODTAGET: Med stor interesse læste vi artiklen i Motor-magasinet nr. 12 side 16 om en konklusion fra Senior Projektleder Kjeld Nørregaard, Teknologisk Institut. I artiklen beskrives det nærmest, at frie værksteder ikke efteruddannes i den nye teknologi, som el- og hybridbiler indeholder. Der afholdes, så vidt det er SKAD bekendt, løbende kurser for frie værksteder i håndtering af el- og hybridbiler. Sågar ophuggervirksomheder har gennemgået sikkerhedsmæssige kurser. Flere frie værksteder har specialiseret sig på el- og hybridbiler, så man kan matche behovet hos kunderne, og der kommer løbende flere til.

Det er godt med vejledninger, og det er godt med information, og vi byder også vejledningen fra I-Bar velkommen. I SKAD har vi i skadebranchen haft stor fokus i flere år på el- og hybridbiler, da vores værksteder ikke kun skal servicere men også skadehåndtere bilerne. Derfor findes der i SKAD stor viden på området.

Vi vil i denne sammenhæng gøre opmærksom på, at et SKAD-medlem, der er Eurogarant certificeret skadeværksted samt Årets karrosseriværksted 2015, kun få kilometer væk fra Teknologisk Institut i Århus, håndterer Tesla biler uden problemer, og her taler vi avancerede skader med højrisiko håndtering. Også flere andre SKAD-medlemmer håndterer kommunebiler, der er drevet af el.

Når en skadet el- eller hybridbil stilles ud i gården til et værksted, så er det vigtigt, at forholdsreglerne er i orden.

SKAD har i flere år efterlyst en klar lovgivning, da stærkstrømsreglementet ikke tager hensyn til el- og hybridbiler. Heller ikke Arbejdstilsynet er til særlig megen nytte, når talen falder på el- og hybridbiler.

SKAD vil også gøre opmærksom på Rescue Guide for redningspersonale, som kan erhverves hos Erhvervsskolernes Forlag under ISBN 978-87-7082-220-6. Vi kan også henvise til bogen IA-HEV – Hybrid & Electric vehicle, udgivet af ieahev.org. Desuden har vi et tæt samarbejde med vores tyske søsterorganisation ZKF, der har stor ekspertise på el- og hybridbilsområdet.

Vi er enige i, at branchen generelt har behov for efteruddannelse, ikke mindst på sikkerhedsområdet. Der er fortsat forhold, som ikke er inkluderet i de kurser, som nogle skoler afholder. I denne sammenhæng henviser vi til de mange artikler, vi har skrevet omkring udfordringerne og ikke mindst fare ved at håndtere 400VDC, som kan slå en person ihjel på millisekunder. Ikke at forglemme udvikling af farlige dampe fra nogle typer batterier. Heldigvis er der sket meget, siden de gamle C1’er blevet bygget om til el, som slet ikke kunne modstå påkørsel.

Afslutningsvis vil vi gøre opmærksom på, at vi har den opfattelse, at Teknologisk Institut er en neutral aktør i branchen og ikke gør forskel på branchens virksomheder. Det vil klæde Teknologisk Institut at forblive i en uvildig rolle og forholde sig neutralt til den frie konkurrence.

På vegne af Sammenslutningen af Køretøjsbyggere og Autooprettere i Danmark (SKAD),
direktør Thomas Krebs


Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.235