23948sdkhjf

Forening afviser kritik

Forsikring & Pension efterlyser bedre dialog med autobranchen.
REPLIK Motor-magasinet har bedt underdirektør Hans Reymann-Carlsen fra brancheforeningen Forsikring & Pension om en kommentar til kritikken fra Autobranchen Danmark. Her er hans svar: Forsikring & Pension vil gerne drøfte den rejste problemstilling med AutoBranchen Danmark. Samtale og samarbejde fører oftere til fælles forståelse og gode løsninger end angreb og forsvar i pressen. Når Autobranchen Danmark nu alligevel har valgt at skrive til Motormagasinet i stedet for at gå til Forsikring & Pension, vi vil af hensyn til Motormagasinets læsere oplyse følgende:

• Forsikring & Pension har ikke undersøgt helt præcist, hvor mange værkstedstilbud, der accepteres uden ændringer. Et kvalificeret skøn peger dog på, at mere end halvdelen af tilbuddene går glat igennem.

• Der kan være mange forskellige grunde til, at et forsikringsselskab ændrer et reparationstilbud – også gode grunde.

• Nogle tilbud bliver rettet, fordi de ikke stemmer overens med værkstedets og forsikringsselskabets aftale. Andre bliver rettet, fordi der er fejl i tilbuddet; der kan være glemt noget, eller der kan være taget for meget med.

• Forsikringsselskaberne oplever, at der er stor forskel på kvaliteten af værkstedernes tilbud. Nogle værksteder er erfarne og gode til at opgøre skader, andre er knap så drevne, og nogle er faktisk ikke ret gode til skadeopgørelse.

• Der er også forskel på de enkelte forsikringsselskaber og deres aftaler med værksteder – og deres håndtering af værkstedstilbud.

Klogt at tale sammen

Ingen bliver klogere af at høre, at der er rettet i ”84 ud af 100 værkstedstilbud”. Måske er det 100 tilbud fra verdens mest forvirrede værksted? Måske er de fleste rettelser kun fra et enkelt forsikringsselskab? Hvordan blev de 100 tilbud udvalgt? Måske er de fleste rettelser faktisk til gavn for kunden? Så længe der ikke er svar på disse og mange flere spørgsmål, kan ingen bruge oplysningen om ”84 ud af 100 værkstedstilbud” til ret meget.

Til slut skal det huskes, at bilejeren er kunde både hos forsikring og værksted, og at det i sidste ende trods alt er den, der køber og betaler en reparation, der bestemmer. Når det er sagt, er det naturligvis altid klogt, at værksted og forsikring husker at tale sammen og komme overens, når der er tvivl eller uenighed om et reparationstilbud.[CHARENTITY]8[/CHARENTITY]bauer
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.207