23948sdkhjf

Visitkort på klassiker-ruder revet væk i Bremen

Danske Auto Glassic oplever stor interesse for autoglas til især de yngre oldtimere fra ’70-erne og frem.

- Jeg er overrasket over, hvor populære biler fra ’70-’90 er blevet, især tyske men også japanske, blandt yngre mennesker. Jeg har aldrig delt så mange visitkort ud, som under dagene på Bremen Classic Motorshow – nok omkring 500. I dag duer brochurer ikke, for folk vil hellere kigge på hjemmesider.

Ordene kommer fra nu 76-årige Viggo Hansen, indehaver af firmaet med speciale i autoruder til klassiske biler, Auto Glassic i Viborg, som han startede op i 2019. Samme år afhændede han sin grossistvirksomhed Danglas til svenske Ryds Bilglas for selv at koncentrere sig om klassiker-ruderne.

Mange tænker, at Toyota Corolla, Ford Siesta og Sierra er almindelige biler, men de er jo væk fra vejene i dag, og det er de biltyper, yngre mennesker interesserer sig for Viggo Hansen, indehaver, Auto Glassic

Viggo Hansen synes, oldtimer-messen i Bremen er superfin for det brede publikum.

- Mange tænker, at Toyota Corolla, Ford Siesta og Sierra er almindelige biler, men de er jo væk fra vejene i dag, og det er de biltyper, yngre mennesker interesserer sig for – de gider ikke ældre veteranbiler, det skal være noget lidt nyere, som man gerne kører også længere ture i, siger Viggo Hansen.

Forventer øget salg

Han er blevet overrasket over, hvor stort området for de yngre veteranbiler er. Salget går ok for Auto Glassic men er ikke blevet til de B2B-aftaler med store aktører i autobranchen, som Viggo Hansen havde håbet på.

- At handle med klassikerdele er noget helt andet end almindeligt autoglas. Køberne har ofte god tid, fordi de selv går og restaurerer, og de bliver så glade, når jeg kan hjælpe dem. Mange købere vælger selv at køre fra Tyskland og sågar Holland for at afhente en rude og få en snak. En betalte og hentede først sin rude året efter, hvor han skulle bruge den i restaureringsarbejdet, smiler Viggo Hansen.

Han tror, salget vokser i år og har for nylig købt et restlager på 2000 ruder. Lageret rummer ruder til over 1000 bilmodeller. Markedsføringen foregår blandt andet til mærkeklubberne i Danmark og udlandet.

- Jeg har mange gode kontakter, for det er vigtigt med et stort netværk. Klubberne skal huske at få de unge ind med deres yngre oldtimere, siger Viggo Hansen, der for eksempel ikke finder det besværligt at indkøbe autoruder fra England efter Brexit.

Viborg storproducent

Selv er han en slags veteran i autobranchen, og har stor viden om aktører i branchen. Især i sin hjemby, hvor han tidligere var formand for det nuværende Business Viborg, der tæller cirka 600 medlemsvirksomheder.

- Viborg er nok en af landets største bilbyer med cirka 600 arbejdspladser inden for produktion af bildele, når man ikke tæller ansatte hos værksteder og bilforhandlere med. Herunder JP Group, BM Autoteknik, Gutmann og hovedkontoret for nok verdens største bilrudefabrikant, AGC, minder Viggo Hansen os om.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156