VI SLOG DE første streger på dette års udgave af Fremtidens Autobranche et godt stykke før jul. En af de artikler, vi ville have med i magasinet, var portrættet af Tesla-ejer Elon Musk. Vi så for os en artikel, der skulle handle om hans køb af Twitter, om Tesla-aktierne, og måske med en smuttur om at rejse til Mars. Sådan lidt underholdende og et stykke omme bagi magasinet.
MEN SÅ FOR kun to uger sider vendte Musk op og ned på alt. Prisnedsættelsen. Prisbomben. Priseksplosionen. Elon Musk rev med ét hele bilverdenen over. Og i samme sekund blev målet ved Musk-artiklen et helt andet: Musk havde over en nat ændret bilverdenen og dermed fremtidens autobranche. Og dermed blev netop denne artikel magasinets bærende og den selvfølgelig forside.
PERSPEKTIVERNE ER MANGE – og de rammer over alt. Så drastisk en prisnedsættelse har selvfølgelig konsekvenser blandt Tesla-ejere, men med det samme også for alle i branchen, der sælger andre nye, såvel som brugte elbiler.
DERNÆST BLIVER ALLE fossilbiler – atter nye, såvel som brugte – nødt til at følge med ned i pris. Ellers bliver det jo yderligere vanskeligt for biler på benzin og diesel at hamle op med den stadigt stigende lyst til at eje og køre en elbil.
OK, TESLA-EFFEKTEN ER endnu ikke nået ud på værkstederne og dermed til grossisternes hylder. Men det kommer. Dels fordi andelen af elbiler vil vokse, men også – og nu bliver det spændende – Elon Musk store prisnedsættelse vil gøre sit til at øge bilkørsel af alle slags; slet og ret fordi det nu er blevet billigere at køre i bil i forhold til alternativet – her især offentlig transport.
MEN SELV OM fremtidens autobranche justeres som følge af Tesla-bomben er den øvrige retning stort set uændret. Vores branche styres af det faktum, at der stadigt efterspørges flere og flere elbiler - ….og brintbiler måske – ligesom digitalisering på alle planer for hver dag bliver yderligere et must. Og vi har altså for længst passeret det punkt, hvor det var nok at have en hjemmeside.
INTERESSANT BLIVER DET at følge, hvordan værkstedernes fremtid bliver. Selvfølgelig med det voksende antal elbiler som krumtap. De fleste er enige om, at der stadigt kommer flere biler på vejene – og sådan tegnede det i øvrigt inden Tesla-bomben.
MEN VIL DET så resultere i, at der alligevel bliver mere eller i det mindste lige så meget at lave på værkstederne, selv om der er mindre at servicere og reparer på en elbil? Mit bud er, at der bliver mindst lige så meget, fordi der kommer flere biler ud at køre. Ikke mindst nu biler er blevet billigere.
PS: TANKEVÆKKENDE ER det i øvrigt, at prisnedsættelsen på Tesla kom omtrent samtidig med, at billetpriserne for at køre med bus og tog steg. Men netop dét havde Elon Musk nu næppe planlagt.
PPS: Var det Elon Musk, der grundlagde Tesla? Er Elon Musk amerikaner? Svarene er to gange nej. Alle de andre overraskelser kan du læse i artiklen Stort portræt: Elon Musk - gal eller genial?
Tak til Elon Musk - han sikrer autobranchen større omsætning
Samme dag som prisen på offentlig transport steg, satte Tesla priserne ned på deres biler. Men det store perspektiv er, at de lavere Tesla-priser vil øge den samlede autobranches omsætning, siger chefredaktør Flemming Haslund i lederen i magasinet Fremtidens Autobranche 2023.