Hvem hænger på ansvaret, når den førerløse bil kører galt?
Der er atter kommet fart under udviklingen af biler, der kan køre helt af sig selv – førerløs niveau fem. Men når de så kører galt – hvem har så ansvaret? Føreren? Han kørte jo ikke. Så kan ansvaret falde tilbage på værkstedet? En bekymring for ansvar er rejst.
2
Billeder
EU er på vej med regler for, hvem der har ansvaret for uheld med selvkørende biler - bilfabrikanten eller måske værkstedet?
Vi er som mennesker skyld i ni ud af ti trafikuheld på grund af manglende opmærksomhed, fejlbetjening, beruselse og andet. Derfor ser mange frem til, at bilerne bliver selvkørende – autonome – for så må man da forvente, at bilerne fjerner denne fare. Men også kunstig intelligens og selvkørende biler kan fejle, og her presser spørgsmålet sig på om, ...
Få adgang til hele artiklen
- nemt og hurtigt
Prøveabonnement
Opret prøveabonnement
Opret nu
- Ingen kortoplysninger
- Ingen binding
Køb abonnement
Vælg mellem vores abonnementer til Motor-magasinet, og find det, der passer dig og/eller dit firma
Se abonnementer