23948sdkhjf

Tre danske milliardærfamilier investerer millioner i dansk hurtiglader

En af verdens hurtigste opladere til elbiler bliver udviklet i Danmark, og nu træder tre danske milliardærfamilier med en millioninvestering ind i ejerkredsen. Blandt ejerne er Nic. Christiansen Gruppen.

En af verdens hurtigste opladere til elbiler bliver udviklet i Danmark. Det er virksomheden Nerve Smart Systems, der står bag.

I forbindelse med en planlagt styrkelse af virksomheden har Nerve Smart System fået udvidet ejerkredsen med tre danske milliardærfamilier. De nye ejere investerer tilsammen 20,4 millioner kroner i virksomheden.

Det er elbilopladerne, som er hovedårsagen til, at vi går ind i virksomheden. Den ligger i et forretningsområde, hvor vi godt kan se os selv Niels Vrist Bertelsen, administrerende direktør, Nic. Christiansen Gruppen

Jesper Boie Rasmussen står i spidsen for virksomheden, der udvikler de grønne teknologiløsninger, og han er selvsagt glad for den nye investering.

Viden om bilmarkedet

En af de nye ejere er Nic. Christiansen Gruppen. Den importerer, sælger og servicerer biler i Norden og Baltikum og  lægger ikke skjul på, at det er de hurtigladende elbilopladere, som ligger til grund for investeringen.

- Det er elbilopladerne, som er hovedårsagen til, at vi går ind i virksomheden. Den ligger i et forretningsområde, hvor vi godt kan se os selv, og så kan der være en god forretningscase i det, siger administrerende direktør i Nic. Christiansen Gruppen, Niels Vrist Bertelsen til Finans.

Udover Nic. Christiansen Gruppen er to andre velhavende familier med i den nye ejerkreds. Tobaksfamilien Gundersen og tyggegummi-familien Bagger-Sørensen.

Brug for nye kompetencer

Nerve Smart Systems var nået til et punkt, hvor virksomheden havde brug for nye kompetencer til at komme videre med forretningen . Derfor er Jesper Boie Rasmussen glad for, at der blandt de nye ejere er specifikke bilmarkeds-kompetencer.

De nye medlemmer af ejerkredsen

  • Nic. Christiansen Gruppen er en af Danmarks største bilkoncerner. I 1967 begyndte den at importere BMW-biler til Danmark
  • Bagger-Sørensen står bag Dansk Tyggegummifabrik, der senere blev til Dandy. De solgte virksomheden i 2002 til en kapitalfond. Familien har en formue på 3,3 mia. kr. og er Danmarks 56. rigeste.
  • Familien Gundersen har tjent sin formue på tobak, da den solgte Assens Tobaksfabrik. Familien har i mange år været en af Danmarks rigeste. I dag har de investeringsvirksomheden ABridge.

Kilde: Bagger-Sørensen, Nic. Christiansen Gruppen og Økonomisk Ugebrev.

Nic. Christiansen Gruppen får sin direktør for forretningsudvikling med i bestyrelsen. Det betyder, at bestyrelsen i Nerve Smart Systems via sit nye medlem får et kvalificeret indblik i bilverdenens realiteter, mens Nic. Christiansen Gruppen får førstehåndskendskab til virksomheden bag og teknologien i en af verdens hurtigste opladere til elbiler.

Bilkoncernens regnskab for 2021 viste et resultat på knap 290 millioner kroner kr. efter skat. I dag importerer de bl.a. Land Rover, Jaguar og Honda.

Strøm fra el-net og solceller

Nerve Smart Systems elbilladere er forsynet med et smart batteri, der både kan oplades med strøm fra el-nettet og fra solceller.

- Vores system giver en buffer mellem batteri og elnettet og hjælper nettet i balance, fordi laderen kan trække på batteriet, hvis der er tryk på elnettet, forklarer Jesper Boie Rasmussen, der de seneste 3-4 år har arbejdet fokuseret på projektet, til Finans.

Dermed er laderen og batteriet en del af en fremtidssikret løsning. Fordi i takt med, at der med stor hast skyder ladestandere op ved de danske veje, vil elnettet blive stadig mere belastet. Derfor er denne batteri-løsning nødvendig, så ejere af elbiler altid kan få strøm, selvom elnettet bliver ustabilt.

Vores system giver en buffer mellem batteri og elnettet og hjælper nettet i balance, fordi laderen kan trække på batteriet, hvis der er tryk på elnettet Jesper Boie Rasmussen, stifter Nerve Smart Systems

Løsningen fra Nerve Smart Systems formår også at levere overskydende strøm til elnettet, hvis en ladestander ikke bliver benyttet og batteriet er fuldt opladet.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094