23948sdkhjf

UGENS LEDER Det bli'r den frie branches halvår

Bilsalget er historisk lavt - skidt for nyvognsbranchen, godt for eftermarkedet, der er på vej mod et stærkt efterår, konstaterer Motor-magasinets chefredaktør.

BILSALGET ANDET HALVÅR 2022: Der er udsigt til, at de frie bilforhandlere bliver de små vindere det kommende halve år og at mærkeforhandlerne i bedste fald rammer status quo.

DET FREMGÅR AF prognoser og af vurderinger fra helt centrale personer i den danske bilbranche. Voxmeter, der står bag prognosen, spørger et repræsentativt udvalg af danskere, om de planlægger at købe eller lease bil de tre kommende måneder. Og hvis de gør om de så vil anskaffe sig ny eller brugt bil. Og videre, hvor de så planlægger at handler.

IFØLGE DISSE PROGNOSER flader bilsalget ud de kommende måneder. Det gode er, at der er grund til at tro, at faldet i nyvognssalget er holdt op med at falde. De viser endvidere, at der er lidt flere, der planlægger at købe brugt bil.

OM FORDELINGEN AF salget og dermed markedsandelene peger prognoserne på, at markant flere end sidste år gerne vil købe eller lease bil hos en fri forhandler. Forklaringen er, at økonomien strammer til i mange familier, hvorfor de kigger dels mod en brugt bil, dels mod en fri forhandler, der af mange betragtes billigere end en mærkeforhandler.

AFGØRENDE FOR DET samlede regnskab for branchen er selvfølgelig også det samlede salg af biler. Centralt placerede personer i den danske autobranche har svært ved at blive enige her: Flere gætter på i alt 155.000 nye biler, men der er spredning fra 145.000 til 175.000. Sidste år var salget 185.000 – i de gode år langt over 200.000.

DET LAVE ANTAL solgte nye biler har en positiv afsmitning på salget af brugte biler og dernæst på omsætningen på værkstederne.

Bilsalget 2022: Flere gætter på i alt 155.000 nye biler.
Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.141