Elektronisk parkeringsbremse (EPB) fra TRW: En moderne løsning, der satte en ny standard
Den grundlæggende EPB-funktion (den samme som i en håndbremse) er at låse hjulene, når køretøjet holder stille og dermed sørge for, at køretøjet står ubevægeligt på en flad vej eller på en stigning. I EPB-systemet aktiverer føreren simpelthen mekanismen ved et tryk på en kontakt.
Fraværet af et håndbremsegreb frigør plads i køretøjet. Fraværet af håndbremsekabler eliminerer temperaturproblemer, (f.eks. frysning af kabler), eller mekanisk slid, hvilket giver optimal bremsekraft under alle køreforhold.
TRW har gennem mange år forbedret EPB-systemet, og fem generationer af elektriske parkeringsbremser er indtil videre blevet introduceret på markedet. Resultatet af dette arbejde er et pålideligt og effektivt system med en bred vifte af yderligere funktioner. Derudover har konstruktørerne sørget for akustisk komfort ved aktivering og deaktivering af systemet. Man har anvendt en detaljeorienteret tilgang til projektet, som udgør et vigtigt fremskridt for bilindustrien på grund af sin voksende popularitet.
Det moderne EPB-systems funktioner
En elektronisk parkeringsbremse (EPB) har ekstra standardfunktioner såsom automatisk bremseaktivering efter parkering og bremsefrigivelse ved start af bilen. Først og fremmest skal føreren ikke huske på at trække håndbremsen, og desuden hjælper systemet, når man kører på en stigning. Bremsen kan frigøres automatisk ved start af bilen, en funktion der er perfekt til bytrafik og start af bilen op ad bakke (funktionen bakkestartassistance).
Bakkestartassistance er relativt populært, men ikke alle førere er bekendt med øvrige følgende EPB-funktioner:
- nødopbremsning med ESP-assistance (elektronisk stabilitetskontrol)
- dynamisk bremsesystem ved hjælp af bremsekaliberen (biler udstyret med ABS)
- dynamisk bremsning med lavere bremsemoment
- en elektronisk parkeringsbremse (EPB) kan automatisk stramme parkeringsbremsen i en parkeret bil, da bremseklodserne kan løsne sig under afkøling (efter endt køretur kan de varme friktionsklodser få lidt nedsat volumen)
- bremsning af køretøjet ved langsom, kontrolleret kørsel ned ad bakke (f.eks. nogle SUV- eller crossover-modeller)
ZF Aftermarket-eksperter påpeger en anden EPB-fordel: Parkeringsbremsen kan kun slippes med tændingssystemet korrekt indstillet og ved at trykke på bremsepedalen, hvilket minimerer risikoen for, at børn ved et uheld slipper bremsen.
Nødopbremsning
EPB kan også være nyttig til nødopbremsning.
Hvis EPB-kontakten aktiveres under kørsel, tolkes det af systemet som nødopbremsning. Da en øjeblikkelig fuld opbremsning ville resultere i blokering af bagakslen, og bilen trækker ud bagtil, lukkes og åbnes parkeringsbremsen igen hurtigt efter hinanden i stedet for (svarende til ABS-funktionen). Denne tilstand giver en sikker opbremsning af bilen, indtil den holder stille.
EPB til forakslen
ZF Aftermarket-eksperter har implementeret endnu en version af EPB-systemet. Denne gang er det et EPB-system til foraksler.
En sådan innovation åbner op for et nyt marked for TRW’s elektroniske parkeringsbremser (EPB). Det er en overkommelig løsning for budgetmodeller udstyret med tromlebremser på bagakslen.
EPB-aktuatorer fås nu som reservedel
ZF Aftermarkets TRW har lanceret EPB-motorsæt som reservedel. Næsten ti referencer dækker hele markedets efterspørgsel. Denne nye vare på markedet for reservedele reducerer EPB-systemenes serviceomkostninger og er mere miljøvenlig. EPB-motorudskiftningen forlænger kaliberens levetid betydeligt.
Få mere at vide om TRW-produkter: www.trwaftermarket.com/