23948sdkhjf

Unik COTEC-belægning på TRW-bremseklodsers friktionsmateriale øger trafiksikkerheden betydeligt

  • COTEC er en innovativ silikatbelægning, der giver effektiv bremsning fra de allerførste meter efter et klodsskift
  • Bremselængden for nyligt udskiftede TRW-bremseklodser med COTEC-belægning kan reduceres med syv meter i sammenligning med tilsvarende klodser uden denne belægning
  • COTEC-belægningen reducerer den tid, det tager for friktionsmaterialet at nå en optimal friktionskoefficient, før det er affaset.
  • TRW tager højde for det naturlige miljø og anvender aldrig skadelige materialer som bly, kviksølv, cadmium, antimon, messing eller molybdæn i fremstillingsprocessen. Alle TRW-bremseklodser fremstilles på ISO 14001-certificerede fabrikker.

COTEC-belægningen påføres bremseklodsens friktionsoverflade i den sidste fase af fremstillingsprocessen for at øge friktionskoefficienten i affasningen. Den unikke COTEC-belægning anvendes som standard på alle nye TRW-bremseklodser, hvilket gør det muligt at reducere bremselængden med op til syv meter på nye klodser. Det viser tests udført af den nederlandske bilmyndighed RDW. COTEC-belægningen slides af efter adskillige bremsninger, men i den periode affases friktionsmaterialet og sikrer den højeste bremseeffektivitet, og der behøves ikke påføres yderligere COTEC-belægning.

Alle originale TRW-bremseklodser med COTEC-belægning leveres i en æske med anvisninger. På nuværende tidspunkt findes der næsten ingen TRW-bremseklodser uden COTEC-belægning.

TRW-bremseklodserne er nøje designet i hvert lag

Bagplade

Metalpladen er et bærende element i hele bremseklodsen. Den fordeler stemplets trykkraft jævnt på friktionsmaterialet. Den holder bremseklodsen i den rette position og overfører kredsløbskraften ved bremsning. Bagpladen er korrosionsbeskyttet, og den er stor nok til, at bremseklodsen kan bevæge sig frit i bremsekaliberen. Der er knyttet andre elementer til den.

Støjdæmpende shim-teknologi

Støjdæmpende shim-teknologi er fastgjort til pladens tomgangsside (på den modsatte side af friktionsfladen) i ikke-standardiserede, men ikke tilfældige former. Shim-teknologien mindsker vibrationerne og dermed støjgener. Der findes tre forskellige former for støjdæmpende shim-teknologi: bitumen, gummi og metal. TRW anvender altid den shim-teknologi, der svarer til dem, der blev anvendt ved den første montering. 

Klæbemiddel

Det medfølgende klæbemiddel fastgør friktionsmaterialet til bagpladen. Det kan tåle højere temperaturer end friktionsoverfladen. Under belastningstesten af bremseklodserne kan friktionsoverfladen revne og briste, men klæbelaget kan ikke løsne sig. Bremseklodser med løsnede friktionsoverflade må ikke godkendes til salg. 

Friktionsmateriale

Friktionsmaterialet består af mange forskellige bestanddele og skal opfylde kraven til europæisk typegodkendelse. Afhængigt af versionen kan det have lavt støvdannende egenskaber, eller det kan opfylde kravene til elbiler. 

COTEC

Endnu et element, der får TRW-bremseklodserne til at skille sig ud. Takket være denne unikke silikatbelægning er bremsningen under affasningen lige så effektiv som med allerede affasede bremseklodser. 

TRW-bremseklodserne gennemgår en yderligere opvarmningsproces i produktionsfasen (udluftning). Under udluftningen fjernes de gasser, der er akkumuleret i friktionsmaterialet under produktionen, fra bremseklodserne, så de ikke frigøres under bremsning. Denne proces øger bremseklodsenes modstandsdygtighed.  

Besøg vores websted for at få mere at vide om TRW-produkter: www.trwaftermarket.com/en/

Se videoen om COTEC-bremseklodser fra ZF Aftermarket #GoodToKnow-serien på Youtube

Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078