23948sdkhjf

Status: Sådan rammes bilindustrien af krigen i Ukraine

Bilsalg til Rusland er indstillet, bilfabrikkerne mangler dele, så produktionen på fabrikker er standset. Krigen i Ukranie trækker også dybe spor i bilverdenen.

KRIGEN I UKRAINE Audi og BMW er blandt de bilfabrikker, der her og nu har måtte skære ned på produktionen som følge af mangel på reservedele. Mange, fx GM og Honda, har standset produktion i og salg til Rusland.

Her er et overblik over konsekvenser for i alt 17 bilfabrikker og koncerner. Listen bygger på informationer fra AutoBranchens Danmarks europæiske søsterorganisation CECRA og omtale i diverse internationale medier.Listen er pr. 12. april 2022.


Aston Martin: Har sat salg af biler til Rusland på pause.

Audi: Skærer ned i produktionen på flere fabrikker pga. mangel på reservedele affødt af krigen i Ukraine.

BMW: Har stoppet produktionen af både BMW og Mini på flere fabrikker rundt om i Europa, fordi der er mangel på reservedele. De stopper også deres lokal produktion i Rusland og eksport til det russiske marked.

General Motors: Har suspenderet dele af forretningen i Rusland og vil stoppe al eksport til landet.

Honda: Stopper eksport af biler og motorcykler til Rusland. Dette skyldes dog ikke krigen, men blev allerede besluttet i 2020.

Hyundai: Har midlertidigt stoppet bilproduktion på deres fabrik i Skt. Petersborg. Dette skyldes mangel på mikrochips.

Hyundai: Har midlertidigt stoppet bilproduktion på deres fabrik i Skt. Petersborg. Dette skyldes mangel på mikrochips.

Jaguar Land Rover: Sætter levering af biler til Rusland på pause, da sanktionerne gør det mere besværligt at sælge biler.

Mercedes-Benz: Daimler Truck-afdelingen har midlertidigt stoppet deres aktiviteter i Rusland. Mercedes har annonceret, at de nedskalerer produktionen på fabrikker i Tyskland som følge af reservedelsmangel.

Mitsubishi: Suspenderer muligvis produktion og salg af biler i Rusland.

Nissan: Har stoppet eksport til Rusland og forventer stop i produktionen pga. mangel på reservedele.

Porsche: Har stoppet produktionen på deres fabrik i Leipzig, men fortsætter på fabrikken i Zuffenhausen.

Porsche: Har stoppet produktionen på deres fabrik i Leipzig, men fortsætter på fabrikken i Zuffenhausen.

Renault: Ejer den russiske producent Avtovaz, der har haft stoppet produktionen på en fabrik i Togliatti pga. mangel på reservedele. Renault har også haft lukket en fabrik i Moskva. Rusland er Renaults næststørste marked og krigen har medført, at Renault har mistet en fjerdedel af sin værdi på aktiemarkedet.

Skoda: Vil reducere bilproduktionen på grund af reservedelsmangel. Det betyder færre leverancer af elbilen Enyaq SUV. Skoda får mange leverancer fra producenter i det vestlige Ukraine.

Stellantis: Afventer de politiske udmeldinger og om sanktionerne bliver skrappere. Stellantis har en fabrik med Mitsubishi i den russiske by Kaluga, som vil fortsætte indtil videre.

Stellantis: Afventer de politiske udmeldinger og om sanktionerne bliver skrappere. Stellantis har en fabrik med Mitsubishi i den russiske by Kaluga, som vil fortsætte indtil videre.

Toyota: Blev ramt af cyberangreb, der betød 13.000 færre biler. Toyota har ikke givet Rusland skylden for angrebet, men det skete kort efter, at Japan annoncerede, at de ville bakke op om sanktioner mod Rusland.

Volkswagen: Har haft lukket to tyske fabrikker, der producerer elbiler for VW, Audi og Cupra. Volkswagen har også stoppet eksport til Rusland og har varslet lukning af deres fabrik i Wolfsburg i uge 10.

Volvo: Har stoppet billeveringer til Rusland.

*) Kilde: AutoBranchens Danmarks europæiske søsterorganisation CECRA og omtale i diverse internationale medier.

 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094