23948sdkhjf

JURA: Pas på momsregler og klonede biler ved import

JURA: I en tid hvor udbuddet af biler er lille, og efterspørgslen til gengæld er langt større, har det europæiske og særligt det tyske bilmarked været et tillokkende indkøbssted for leasingselskaber og bilforhandlere.

BILIMPORT Du er måske allerede på vej over grænsen, eller måske har du lige kørt bilen ind i din udstillingshal. Henter du biler i Tyskland, skal du være opmærksom på momsreglerne ved salget. Momsreglerne er vigtige, men de står ikke alene som første prioritet. Klonede biler er i omløb, og det kan blive en dyr omgang, såfremt virksomheden ikke har fuldstændigt styr på bilen og reglerne. Dette gælder uanset, om bilerne, der er købt i udlandet, er købt af forhandler eller privat.

I henhold til det momsretlige gælder det, at det alene er indtægter fra salg af biler som er momspligtige. Der skal afregnes almindelig moms af salget på 25 procent af salget i følgende tilfælde.

1) Ved køb af køretøj, hvor der er specificeret dansk moms.

2) Ved køb af et køretøj fra et andet EU-land, hvor der ikke er anført nogen moms eller henvisning til salg efter brugtmomsreglerne.

3) Ved køb af et køretøj fra et andet EU-land, hvor der allerede er opkrævet lokal moms og selvfølgelig

4) ved import af køretøj fra et tredjeland.

Hvis man finder ud af, at bilen er meldt stjålet i udlandet, er der tale om salg af et stjålet køretøj. Det berettiger kunden til at ophæve købet, og bilen skal afleveres tilbage til sin retmæssige ejer. Hvis den oprindelige ejer ikke kan findes, beslaglægger politiet bilen og bortauktionerer den.

Købt i Tyskland

Hvad gør du så, når bilen du køber, er en brugt bil i Tyskland?

Det er vigtigt, at man gør brug af brugtmomsreglerne for at undgå en dobbelt opkrævning af moms ved salg af en brugt bil. Brugtmomsordningen er frivillig, hvorfor man selv skal sørge for at opfylde kravene. Bliver kravene ikke opfyldt, eller anvendes ordningen ikke, skal der betales moms af hele salgsprisen ved salg af bilen.

Brugtmomsreglerne kan anvendes både ved køb af biler fra privatpersoner og ved køb af biler fra virksomheder, der selv anvender brugtmomsordningen. Derudover kan reglerne også anvendes ved køb af biler hos en virksomhed, hvis salg er momsfritaget i deres pågældende EU-land.

Der gælder desuden nogle formelle krav, som er vigtige at have med i forbindelse med brugen af brugtmomsordningen. Der gælder et fakturakrav ved salget af bilen, og hvis bilen er købt fra en privat sælger, skal sælgeren skrive under på et afregningsbilag, der skal underskrives og dateres.

Separat regnskab

Endelig er det vigtigt, at man fører et separat regnskab for den ordning, som bruges.

Det skal altid kunne dokumenteres, såfremt man ønsker at gøre brug af brugtmomsreglerne, at bilen enten er:

1) Købt privat,

2) købt hos en dansk virksomhed uden moms, eller

3) bilen er købt hos en virksomhed efter brugtmomsreglerne.

Efter man har beregnet sine mulige indtægter ved købet af bilen ved brug af brugtmomsordningen, kan man vende blikket mod selve bilen og undersøge denne for uregelmæssige ændringer. Klonede biler er i den grad i omløb i Danmark, og der anslås at være adskillige tusinde biler alene i det danske kongerige.

Som alle bilkyndige ved, har en bil et unikt 17-cifret stelnummer, som typisk kan findes i motorrummet eller indvendigt i bilen. Stelnummeret er i Danmark og i mange andre lande koblet op med andre informationer. Det omfatter, hvornår bilen senest har været til syn, hvem der står registeret som retmæssig ejer, og om bilen er behæftet med gæld.

I langt de fleste tilfælde, er det stelnummeret, der bliver fiflet med, når biler bliver klonet. Svindleren får typisk nye stelnumre svejset på bilen, hvorefter bilens informationsbokse opdateres eller ændres til at have det ”nye” stelnummer registreret.

Hvis man finder ud af, at bilen er meldt stjålet i udlandet, er der tale om salg af et stjålet køretøj. Det berettiger kunden til at ophæve købet, og bilen skal afleveres tilbage til sin retmæssige ejer. Hvis den oprindelige ejer ikke kan findes, beslaglægger politiet bilen og bortauktionerer den.

Nægter udbetaling

Der er flere sager hos forsikringsselskaber hvorpå de nægter at udbetale forsikringssummer for klonede biler. Da bilen er meldt stjålet i udlandet, og det forsikrede stelnummer (det påsatte) og den fysiske genstand/bil, der nu kræves erstatning for, ikke er identiske, bliver kravet om udbetaling af erstatning afvist.

Vi ser derfor ofte, at forhandleren kommer til at stå tilbage med regningen på trods af, at forhandleren har regreskrav mod tidligere salgsled.

Man er som forhandler berettiget til at rette kravet tilbage mod den sælger, som forhandleren har købt bilen af, men de kan være svære at finde eller være illikvide. Hvis bilforhandleren har videresolgt bilen til f.eks. et leasingselskab, vil leasingselskabet typisk rette et krav tilbage mod forhandleren, hvorefter forhandleren vil stå tilbage med den økonomiske byrde, hvis sælgeren ikke kan findes eller ikke kan betale.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.157