23948sdkhjf

UGENS LEDER Hvem har en mikrochip?

2021 er på vej til at blive en skuffelse for forhandlere af nye biler - mikrochippene, der er problemet. Og blandt værkstederne er omikron på vej til at blive et problem, konstaterer Motor-magasinets redakør, Flemming Haslund.

LEDER

EN UGE TIL jul. To til nytår. Klart, at vi samler trådene for i år - præcist som vi gør i special-avisen "Sådan var 2021 i autobranchen."

MEN SELV OM dette år nok skal slutte godt for langt de fleste i den firehjulede branche, er der blandt nogle forhandlere grund til ærgrelse. Og ude på værkstederne grund til nervøsitet.

FOR DET SAMLEDE bilsalg i år kommer næppe til at ramme de 200.000 nye biler. Et skuffende resultat i et år med forholdsvist lavt salg året før og en generel dansk økonomi i topform. Det burde være bedre og 200.000 skulle være passeret for uger siden.

MEN DEN GENERELLE mangel på materialer og især på mikrochips står i vejen - bilfabrikkerne producerer for få biler, så mikrochips står i vejen for at importører og forhandlere kan passere de 200.000.

TIL GENGÆLD HAR manglen på nye biler åbnet sluserne for et slet og ret vildt brugtvogns-år - der er udsigt til et salg på 450.000 brugte biler i Danmark i 2021. Ny rekord!

UDE PÅ VÆRKSTEDERNE er der grund til at juble over det samlede 2021, men lige her og nu er der grund til bekymring. Opfordringen til at arbejde hjemmefra giver en foreløbig blød opbremsning for det antal kørte kilometer i private biler - og dermed mindre at lave under liftene.

OG HVIS CORONA og især omikron-varianten fortsætter med at udvikle sig med den øjeblikkelige fart, lurer risikoen for en egentlig nedlukning af samfundet, der kan betyde en egentlig opbremsning ude på værkstederne.

LAD OS KRYDSE fingrene for, at det ikke sker. Ikke bare for værkstedernes skyld. Men for os alles.

GOD JUL OG godt nytår - vi ses hver dag på nettet og den 7. janaur på papir.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.13