23948sdkhjf

Sådan vil nyt firma give værkstederne bedre priser

Blot få måneder efter firmaet Pris-partners opstart ændrer det nu fokus. Fra at være rettet mod værkstedskunder er det nu værkstederne selv, der skal være kunder til det nye værktøj, der skal sikre bedre priser på reservedele. En slags Pricerunner på reservedele.

RESERVEDELE Det nystartede firma Pris-partner med auto-iværksætteren Martin Jensen i spidsen har på et par måneder fundet sig en ny niche, som de vil satse på.

Tidligere var missionen at være kundernes vagthund og gøre opmærksom på, hvis værkstederne tog sig for godt betalt. Kort sagt at være en slags smileyordning for værksteder, så kunderne kunne se, hvilke værksteder, der var fair og rimelige.

Den idé er nu lagt i graven til fordel for en ny, der i stedet retter sig mod at få landets værksteder som kunder i en ny tjeneste, der skal tjekke om værkstedets indkøbsaftaler er i konkurrencedygtige.

Direktør: Derfor skifter vi fokus

Og det grundlæggende skifte i fokus er der ifølge grundlægger Martin Jensen en god forklaring på.

- Vi er gået væk fra forbrugerdelen og over til en indkøbsoptimering til de danske værksteder. Man kan sige, at i stedet for at hjælpe forbrugerne med priser hos værkstederne, så hjælper vi nu værkstederne med deres indkøbsaftaler.

Og hvis nogen undrer sig over den pludselige U-vending, så har Martin Jensen en forklaring.

- Vi har oplevet at langt flere værksteder ønsker en indkøbskontrol frem for en smileyordning, og vores analyse viser, at der er mange kroner at hente for de danske værksteder.

Store forskelle i indkøbspriser

Helt konkret fortæller Martin Jensen, at han er blevet overrasket over forskellen på reservedelspriser fra værksted til værksted.

- Jeg må indrømme, at selv om jeg har ejet flere autoværksteder selv, så kom det enormt bag på mig, at der er så stor forskel på de indkøbsaftaler, de enkelte værksteder har. Vi har allerede eksempler på at nogen værksteder betaler dobbelt så meget i indkøb for dele, end hvad et andet værksted skal give for samme del hos den samme grossist.

Det vil firmaet nu gøre op med og værkstederne skal gennem tjenesten kunne finde ud af, om deres indkøbsaftaler er konkurrencedygtige.

- Pris-Partner B2B er et koncept, der rammer mekanikeren lige i hjertet. De kan alle forstå, at jo bedre indkøbsaftale de har, jo bedre bliver bundlinjen. Og at man med den rigtige indkøbsaftale kan gøre sit værksted mere attraktivt over for forbrugerne.

Martin Jensen forklarer, at det efter hans overbevisning er det første af sin slags og missionen er enkel, siger han. Den bygger kort sagt på, at man som værksted får mulighed for at kontrollere sin prissætning op imod laveste markedspris på et bredt udsnit af varenumre.

Sådan fungerer det

Helt konkret, siger Martin Jensen, så fungerer systemet ved, at det går ind og kontrollerer værkstedets nettopriser på reservedelene, og sammenligner dem med det, som andre værksteder giver for det samme varenummer. Det udmunder i en rapport, hvor værkstedet kan se, hvor mange procent der er at hente hos deres leverandør, fordelt på de forskellige varegrupper.

Til at sætte ekstra fart i det nye projekt har Martin Jensen ansat Henrik Pedersen som seniorkonsulent. Han har tidligere været salgsdirektør i Martin Jensens tidligere virksomhed Digital-Servicebook og har også erfaring fra SBS Automotive, ligesom han har været regionschef hos Mekonomen.

Henrik Pedersen er overbevist om, at det nye værktøj får et stort publikum blandt landets værkstedsejere.

- For os har det været vigtigt at skabe et produkt der giver værdi til værkstedet, og med Martins og min lange erfaring fra autobranchen, har det ligget lige til højrebenet at udvikle et produkt, der rammer præcis der hvor der er noget at hente for de danske værksteder.

No cure no pay

Han fortæller, at det nye værktøj bliver uvildigt

- Alle analyser er baseret på værkstedets egen prissætning hos de enkelte grossister, og tager derfor højde for værkstedets unikke købssammensætning. Det er vigtigt for os at understrege, at vi er en uvildig service, som ikke umiddelbart tager stilling til hvor værkstedet handler sine reservedele. Vi sikrer blot, at værkstedet altid har den bedst mulige aftale hos den grossist og leverandør de ønsker.

De to iværksættere forventer, at mere end 200 værksteder vil have brugt den nye service indenfor de første måneder af produktets levetid, og de har så stor tillid til at de kan hjælpe værkstederne, at de refunderer beløbet, hvis værkstedet ikke kan spare noget.

- Vi vil skabe de bedst mulige vilkår for de danske værksteder. Der er ingen tvivl om, at der vil være noget at hente for 99 procent af de danske værksteder, vurderer Martin Jensen.

Pris-partners koncepter

Firmaet tilbyder tre forskellige pakker, der indeholder forskellige grader af værkstedsoptimering.

  • - Pristjek 1, er et stillbillede af ens prissætning, og udmunder i en rapport, der giver værkstedet et billede af, hvad der kan hentes i yderligere rabat på forskellige varegrupper.
  • - Pristjek 2 tilbyder samme rapport som Pristjek 1, dog med den forskel, at man her modtager en rapport hver måned i 12 måneder frem på tre grossister, som sikrer, at eventuelle løbende prisstigninger bliver fanget, og at man er sikret de bedste indkøbspriser 12 måneder frem.
  • - Pristjek 3 indeholder begge de ovenstående, men giver samtidig værkstedet en analyse af, om der kunne være gevinst ved at skifte grossist/leverandør helt.
Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.125