23948sdkhjf

UGENS LEDER Ketchuppen er ude

Denne uge er elbilernes: Ellbilerne dominerer til kåringen af Årets Bil og elbilerne ligger til grund for et opsigtsvækkende og historisk samarbejde, konstaterer Flemming Haslund i ugens leder.

LEDER

I FARTEN KUNNE denne uge 43 i 2021 bare ligne første uge efter børnenes efterårsferie. Men ugen var på inden måde "bare" en uge.

FØRSTE HEAT AF Årets Bil i Danmark 2022 blev kørt i uge 43. Kåringen blev en ordentlig ketchupeffekt blandt elbiler. Til sidste års kåring stillede i alt ni elbiler op i et felt på 29 biler op. Og vel vandt elbilen Volkswagen ID.3 kåringen. Alligevel er det i år ketchuppen ryger ud med et swup - 17 ud af 27 biler er elbiler.

KUNDERNES KØB AF elbiler udløser konsekvens efter konsekvens for eftermarkedet. Tydeligt blev det i denne uge, da et nyt samarbejde i den danske autobranche blev kendt. Importøren af de kinesiske elbiler MG - et firma i Nellemann Group - har indgået en samarbejdsaftale med autogrossisten au2parts.

GROSSISTEN AU2PARTS - OG her kan jeg jo understrege den frie autogrossist au2parts, får eneforhandling af originale reservedele til MG’s biler. Et makkerskab mellem en bilimportør og en grossist. Hvem havde lige set den komme for bare et år siden?

MEN DET SLUTTER ikke her. For når salget af flydende brændstof falder i takt med flere elbiler, er det på høje tid at skifte strategi for det vi i gamle dage kaldte benzinstationerne. Circle K, Q8, Shell og flere andre er midt i en transformation fra olie-leverandør til det bredere energi-leverandør. Det vil sige leverandør af el til bilen og fastfood til fører og passager.

OG DERTIL KOMMER så hvad agent-modellerne måtte føre med sig - som den nye virkelighed er ved at overmande Honda-forhandlere. I denne udgave af Motor-magasinet behandlet side 4 (Honda), side 10 (au2parts og MG), side 12 (Årets Bil) og side 12-13 (energistationerne).

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.109