23948sdkhjf

UGENS LEDER Hvilket halvår: Semler som grossist og FTZ som bilimportør

Det blev et hæsblæsende første halvår 2021, hvor Semler viste, at de gerne vil sælge reservedele og FTZ mere end antydede, at de gerne vil sælge biler. Motor-magasinets redaktør Flemming Haslund samler trådene efter et halvår, hvor meget blev vendt på hovedet.

LEDER

AGENTER. GROSSISTER. DISSE to ord overhalede ordet corona både udenom og indenom i første halvår af 2021. Og det gjorde faktisk også tandremme og vanvidsbiler, der dog før eller senere er væk igen. Men agenter og grossister - det er ledeordene til den dominerende, ja, dramatiske udvikling i årets første seks måneder.

AGENTER FØRST. VED begyndelsen af 2021 kendte kun de færreste agenter som andet end James Bond-typer. Men nu er vi klogere. Agent-modellen er betegnelsen for en ny type samarbejde mellem bilfabrik og -importør på den ene side, og det vi som en selvfølge kaldte forhandlere indtil det øjeblik agenterne trådte ind på scenen.

AGENT-MODELLEN MED DENS løsere tilknytning til bilmærket åbner nye muligheder - f.eks. at det er en genvej til at komme til at tjene penge hurtigere og endda for en mindre investering. Men agent-modellen kan også ses fra en anden vinkel; nemlig at den er med til at give bilfabrikkerne større magt, så de kan sætte sig på salg og videre reparation og service. Agent-modellen kan være med til at udradere den frie konkurrence.

DET MODSATTE - ALTSÅ mere konkurrence er under udvikling på grossist-området. Især to udmeldinger fyldte første halvår af 2021 og vil trække brede spor ind i andet halvår og derefter: At den tyske kæmpe WM meldte sin ankomst til det danske marked - annonceret på stille tysk, men med understregning af, at WM Danmark vil have lagre her i landet og i øvrigt lancere en værkstedskæde - måske købe en.

DERNÆST STARTEDE SEMLER en massiv kampagne for originale reservedele til Volkswagen, Skoda og flere til de frie værksteder. Det fik flere af de mindre grossister til at profilere hver deres butik stærkere.

OG MIDT I ALT dette meldte FTZ så ud, at de vil stå som officiel reservedelsleverandør og værkstedspartner til en amerikansk elbil, der lander i Danmark til næste år. Samtidig lod FTZ os forstå, at dette jo bare er begyndelsen - ...der er jo nye kinesiske elbiler, der har langt større potentiale end Henrik Fiskers amerikanske elbil.

SIG IKKE, AT det var et kedeligt bilforår 2021.

LIGE NU: TAK for et hæsblæsende første halvår. Vi ses forhåbentligt sommeren over på Motor-magasinets nyhedssite og i avisen fredag den 6. august.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.11