23948sdkhjf

UGENS LEDER Kampen om bilers data spidser til

De frie værksteder er ved at komme i klemme. For kan man forestille sig, at en bilfabrik frivilligt vil overlade bilens data til andre end bilens egne mærkeværksteder? Den problematik kan blive en af konsekvenserne af de omsiggribende agent-modeller, forudser redaktør Haslund.

LEDER

AGENTERNE SPØGER. EN ny type aftale mellem fabrikker og importører på den ene side og forhandlere på den anden er under hurtig udvikling. En ny type aftale, hvis mest afgørende forskel er, at bilerne skal sælges online, og forhandlerne ikke skal eje deres varelager - det tager fabrik/importør sig af. Sidst i denne fødekæde er ikke længere forhandlere, men de såkaldte agenter.

AGENTER TIL FORSKEL fra forhandlere kan vende op og ned på salg af biler. Men også på service og reparation af biler - for agenterne flytter også omvæltningen ud på værkstederne.

SET FRA VÆRKSTDERNES synsvinkel er problemet med agenterne, at de mere og mere flytter kontrollen over bilerne over til fabrikker og importører - ikke mindst fordi salget foregår digitalt til kunder, der i høj grad er digitalt orienterede. Og videre fordi fabrikken dermed har online-kontakt med bilen og dermed sikrer sig bilens data. F.eks. om slid og bilens tilstand i det hele taget - og dermed har fabrikken viden om, hvornår bilen atter skal til service.

HER KAN DE frie værksteder så komme i klemme. For kan man forestille sig, at en bilfabrik frivilligt vil overlade bilens data til andre end bilens egne mærkeværksteder? Nej vel - så for at sikre bilejeren sit eget valg, bør netop han eller hun eje bilens data - og dermed ikke bilfabrikkerne.

ALLE I BRANCHEN forsøger at påvirke EU’s konkurrencekommissær Margrethe Vestager, der sidder med nøglen til at sikre bilejeren sine data. For EU fastsætter, via den såkaldte gruppefritagelsesforordning, de konkurrenceregler, som alle i bilbranchen skal følge. Så Vestager kan sikre, at ejeren får bilens information.

DETTE SIGER JEG ikke for at favorisere hverken de frie værksteder eller mærkeværkstederne. Men for at sikre den største konkurrence - for det sikrer kunderne de bedste priser og den bedste service - og dermed at de foretrækker at køre bil.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.125