23948sdkhjf

Dækbranchen skyder regeringens transport-forslag ned

Dæk kan mindske CO2 og dæk kan mindste støj – så hvorfor er dæk ikke nævnt med ét ord i regeringens trafik-forslag, undrer Dækbranchens Volker Nitz sig.

KOMMENTAR Bilernes dæk – og lastbilernes i øvrigt også - er på alle områder væsentlige for samfundet og træffes de rigtige valg, kan dækkene have en væsentlig indflydelse på størstedelen af regeringens syv pejlemærker i den nye Infrastrukturplan, som netop er offentliggjort. Det mener Volker Nitz, direktør i interesseorganisationen Dækbranchen Danmark.

I en kommentar til regeringens udspil siger han bl.a.:

- EU indførte i 2012 en mærkningsordning for nye dæk, så forbrugerne kan tage aktiv stilling i forhold til valg af nye dæk på baggrund af brændstofforbrug, opbremsning på våd vej og støj afgivet til omgivelserne. Denne ordning opdateres nu pr. 1.maj og med endnu skrappere krav til dækproducenterne.

- Dæk har også indflydelse på trafikstøjen og det undrer os, at der ikke tages højde for dette i regeringens udspil, eksempelvis ved en oplysningskampagne rettet mod forbrugere. Støjskærme og klimavenlig asfalt kan ikke gøre det alene, da kontakten mellem vej og køretøj jo skabes af dækket, og her kan bilisten træffe et aktivt valg ved køb af støjsvagere dæk og værktøjet findes allerede. Eksempelvis er andelen af mest støjende sommerdæk på vores dækoversigt dæklabel.dk faldet med 78,4 procent siden 2013, siger Volker Nitz, direktør i Dækbranchen Danmark.

Lavenergi dæk

Også på miljøfronten har dæk en væsentlig indflydelse. Det er muligt at vælge dæk, som har mindst mulig rullemodstand, så brændstofforbruget bliver mindst muligt og batteriernes rækkevidde forøges, påpeger direktøren.

Ligeledes kan brugen af regummierede dæk i bus- og transportsektoren medvirke til kraftig reduktion af CO2-udledning, da produktionen af disse dæk er mindre ressourcekrævende end nye dæk. Alene ved ændret forbrugeradfærd er der et samlet potentiale for 10.764.000 kg CO2-besparelse pr. år frem mod 2030.

Konkrete forslag til løsninger

- For mere end et år siden har Dækbranchen Danmark fremlagt konkrete forslag til både transportministeren, Færdselsstyrelsen og Klimarådet til, hvordan dæk kunne bidrage til nedsættelse af trafikstøj, brændstofforbrug og reduktion af CO2, så derfor er jeg da noget skuffet over, at dæk eller de redskaber som vi kan tilbyde ikke er nævnt med ét eneste ord i regeringens nye plan. Men vi fortsætter naturligvis med at presse på, siger Volker Nitz.

 

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.079