23948sdkhjf

DEBAT: Hvor bliver HVO 100 og de mange andre grønne brændstoffer af?

Den erfarne branchemand Hans Bruun stiller det både politiske og branchepolitiske spørgsmål til de grønne brændstoftyper i slipstrømmen på elbil-fokuseringen.

ALTERNATIVT Den anden dag overhørte jeg en samtale mellem en Peugeot 208-ejer og værkføreren hos en Peugeot-forhandler.

Kunden spurgte, om det er godkendt af Peugeot, hvis han fylder HVO biodiesel på sin Peugeot. Værkføreren så noget spørgende ud og kontaktede importøren.

Imens faldt jeg i snak med kunden. Familien har fritidshus i Skåne og har her købt og kørt på HVO 100 biodiesel. Bilen kører glimrende på brændstoffet, og tilmed lidt længere på literen.

Nu ville han gerne køre grønt også i Danmark - derfor spørgsmålet.

Værkføreren havde i mellemtiden fået svar: Jo, HVO 100 er godkendt af Peugeot, og i øvrigt også af en række andre producenter, bl.a. Volvo og Mercedes.

HVO 100 er interessant. Det reducerer CO2-udledningen med op til 90% og reducerer også partikler og NOX, og det kræver ingen ændringer på hverken bil, tankstation eller distribution.

Transportvirksomheder, som f.eks. Postnord, DB Schencker og Aalborg Kommune, bruger HVO 100 på deres flåde, men jeg kan ikke, som privatbilist eller med min leasingbil, tanke HVO 100 i Danmark.

Og er kundens 208 med HVO 100 i tanken en grøn bil?

Oplevelsen med 208-ejeren rejste flere spørgsmål.

På Christiansborg, i forbruger- og brancheorganisationer og i pressen tales stort set kun om elbiler. Det er også fint, men der skal meget mere til, hvis vi skal i mål med 70% reduktion af CO2 i 2030.

En 100% satsning på elbiler kræver milliardinvesteringer i elnet og ladestandere, og så er der stadig ca. 2,5 millioner benzin-, diesel- og hybridbiler på vejene i 2030. Og ja, Bosch forventer, at mere end 60% af det globale bilsalg i 2030 er med benzin- eller dieselmotor. Så indførelse af grønne brændstoffer giver god mening og vil umiddelbart have effekt på CO2.

Regeringen med støttepartier må også have store forventninger til CO2-effekt af grønne brændstoffer.

I finansloven 2021 forventer man, at den nylige ændring af afgifterne (flere elbiler) vil bidrag med en reduktion af CO2 på 0,2 millioner ton i 2025. Men en reduktion på 0,7 millioner ton, også i 2025, skal komme fra de grønne brændstoffer! Altså mere end en faktor 3, men der tales ikke om det - heller ikke i autobranchen, hvor ikke mindst de frie værksteder må have interesse i at holde benzin- og dieselbiler på vejene.

De grønne brændstoffer omfatter HVO 100, B100, biogas, brint og Power-to-X, hvor CO2 hentes ud af atmosfæren. Skal CO2 i øvrigt lagres uvirksomt under jorden eller skal vi lave brændstof af det?

Der er mange muligheder, og også interesse, planer, viden og investeringslyst i danske virksomheder, affalds- og energiselskaber og på forskningsinstitutioner.

Men hvordan vil regeringen eksekvere på de fine målsætninger? Er der planer om lavere afgifter på grønne brændstoffer, som det er foreslået for strøm til elbiler, som oplades i hjemmet? Vi er mange, som venter, bl.a. vores 208 kunde, der vil fylde HVO 100 på tanken og bidrage til den grønne omstilling NU!

I udlandet venter man ikke, og der søsættes store projekter, der alle har til formål at sikre produktion af grønne brændstoffer med vedvarende energi til vore transportmidler.

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.188