Henrik Bollerslevs klassiker-barometer: - Nu kommer GTI'erne fra 80'erne

Hvilke klassikere er populære i år? I overskrifter er det biler fra 1970’erne, fra 80’erne og også fra 90’erne. Det går langsomt for biler fra 50’erne, mens 60’er-biler lige går an.
Sådan samler Henrik Bollerslev det danske klassiker-salg i 2025. Henrik Bollerslev er indehaver af det store jyske bilhus Lindholm Biler med nyere, brugte biler og nok så vigtigt lige i denne sammenhæng, Lindholm Collection med klassiske biler. Med udvidelsen af forretningen fra Biler til Collection er Bollerslev med til at få klassikernes popularitetsbølge til at bruse endnu stærkere.
Han vurderer, at hypen for klassiske og historiske biler er blivende.
- Markedet for klassiske biler er stigende. Klassiske biler er en megatrend. Så jeg tror på udvidelsen af forretningen med Lindholm Collection her og nu, men også på sigt. Og det er der flere grunde til. For det første: I takt med den stigende elektrificering af hverdagsbilerne bliver det mere og mere vigtigt at vise sin personlighed med gamle biler. Og lige om lidt kommer e-benzin, så vi snildt kan køre videre med de gamle biler. Og dernæst: Vi er jo enige om, at bæredygtighed er afgørende. Jeg siger, at klassiske biler er ægte bæredygtighed. Tag nu Porsche – 70 procent eller deromkring af alle de Porsche 911’ere, der er bygget siden 1965, findes stadig. Dét er da bæredygtighed, siger Henrik Bollerslev og tilføjer:
- Og så en grund mere – Lindholm Collection er min stille kamp mod de historieløse Kina-biler.

Henrik Bollerslev har med Collection suppleret rækken af etablerede bilfirmaer, der udvider med salg af klassiske biler. I forretningen i Viborg står der typisk 50-70 biler til salg – bare ikke hele dette forår, hvor der har været et særligt stort salg, fortæller han.
Hvilke biler, der især er fart over, er indehaveren ikke i tvivl om – og heller ikke, hvilke der har tabt farten.
Klassikerne, der sælger mest, er biler fra 1970’erne og frem. For også nyere biler bliver ældre, og på den måde kommer der hele tiden en ny generation af klassikere – det passer meget godt med en ny generation for hvert tiende år.
- Og det jeg ser i Collection er, at bilerne fra 1970’erne, 80’erne og også 90’erne går godt. Og videre har bilerne fra 50’erne det svært, mens 60’er-bilerne går lige an.
Henrik Bollerslev peger på én model, ét mærke og en biltype, der er populære i år.
- Vi sælger mange europæiske biler. Én model er populær i år – og det er den altid. Det er selvfølgelig Porsche 911 og i øvrigt 911’ere af enhver generation. Videre har hele Alfa Romeo’s program fart på. Og nu kommer GTI’erne fra 1980’erne – jeg nævner lige den 16-ventilede Golf II, 205 i 1,9-varianten og Renault Clio Williams. Og tro mig – også Kadett GSi er på vej frem. GTI’erne kommer – nej, de er her!
Fra Integra Type-R til ID 19
Lindholm Biler er jo en forretning med nyere, brugte biler. Så hvor kom det med klassiske biler fra? Det ved Henrik Bollerslev helt præcist:
- Lindholm Collection er et hjerteprojekt for mig. Som dreng læste jeg jo bladet Bilen Motor & Sport, og jeg kunne årbogen med alle biler, Bil Revyen, udenad. Og jeg blev jo bilhandler, fordi jeg elsker biler. Og ud over at købe og sælge nyere biler har jeg altid været drevet af at lave noget med klassikere. Så da en gammel ejendom lige ved siden af Lindholm Biler her i Viborg blev sat til salg, slog jeg til. Det viste sig, at bygningen krævede ikke så lidt mere renovering, end vi først vurderede – og det blev til en helt anden pris – men det er blevet et fedt klassikerhus.
Før var en MGB en sikker klassiker-start. Den tid er forbi. Nu er det Mazda MX-5, BMW Z3 og Mercedes SLK. Og de starter jo rent faktisk, når man sætter sig ind bag rattet og drejer nøglen Henrik Bollerslev, indehaver, Lindholm Collection
Om udviklingen siden åbningen i 2023 fortæller Henrik Bollerslev:
- Det var lidt langsomt i 2023, da vi åbnede. 2024 var bedre, og vi har fået en stærk start på 2025. Ikke mindst fordi vi også sælger mange biler til udlandet. Her kan de mere specielle biler også komme i spil. Fx har vi for kort tid siden solgt en Honda Integra Type-R – ja, udlandet er faktisk også interesseret i noget nyere biler; det kunne være 911’ere helt op i nullerne.
- Men, nu jeg tænker efter, udlandet er også interesseret i gamle biler. Vi har lige solgt en Citroën ID19 fra 1957 til Tyskland.
Men de klassiske biler giver noget andet end metal, glas og gummi. Hør, hvad Henrik Bollerslev siger:
- At handle med klassiske biler er supersjovt. Man møder en masse spændende biler – plus en masse spændende mennesker. Det gør ikke noget, om det er en gammel Taunus eller en gammel Ferrari. Nogle har mange penge, andre har ikke så mange penge. Men det er ikke pengene, der er driver’en – det er passionen, der er driver’en.
Bollerslev peger på GTI’erne
Volkswagen Golf II GTI 16V – Golf slog til igen
Peugeot 205 GTI 1,9 – den med 130 hk
Renault Clio Williams – guldfælge!
Opel Kadett GSi 16V – 16V og 150 hk
Henrik, et spørgsmål at runde af på: Nu sælger du jo dine biler. Men hvis du nu alligevel fik en bil ind i rækken, som du ville beholde selv – hvilken var det så?
- Her skal ikke tænkes efter et så meget som ét sekund: Porsche Carrera GT!
Og herefter kommer forklaringen:
- Carrera GT – den var den sidste analoge superbil.
Artiklen er en del af temaet CHGP 2025.