23948sdkhjf

Biler overrasker med ringe rustbeskyttelse fra start

Mange bilejere ved ikke, at nye biler kun får en begrænset antirust-behandling på fabrikken, som ikke er tilpasset det hårde danske klima, anfører Suvo/LHG.

INDSATS Hos Suvo Danmark under LHG Group, der driver 50 rustbeskyttelsescentre rundt omkring i landet, oplever man ofte, at bilejere fejlagtigt tror, at bilen kommer godt rustbeskyttet fra fabrikken. Så der påhviler antirust-branchen og værkstederne et stort oplysningsarbejde - der kan resultere i mere salg af rustbeskyttelse.

- Mange af vores kunder bliver overraskede, når vi fortæller dem, at bilen ikke er fuldt rustbeskyttet fra fabrikken, men faktisk skal have en supplerende rustbeskyttelse for at kunne holde til det hårde danske klima, fortæller Palle Pedersen, administrerende direktør i Suvo Danmark/LHG, og tilføjer:

- Vi har set flere eksempler på biler, der ikke har fået en rustbeskyttelse fra ny, og som allerede efter nogle måneder på de danske veje viser tegn på begyndende rust.

En undersøgelse blandt bilejere fra analysefirmaet Yougov via Dinitrol viser, at næsten 80 procent af de godt 1000 adspurgte 25 til 65-årige med bil i husstanden tror, bilen i mindre til høj grad er rustbehandlet fra fabrikken. Seks procent tror i høj grad, 29 procent i nogen grad og 44 procent i mindre grad.

Billige biler ruster

Jan Helbo, seniorkonsulent i rustbeskyttelse hos Teknologisk Institut, fremhæver, at det især er de lidt billigere biler på markedet, som det er vigtigt at rustbeskytte.

- I og med at prisen på bilen er lav, så er både byggeprocessen og karosseriet ringere end i de lidt dyrere biler, og det har en betydning for, hvor hurtigt og hvor meget rust der dannes, anfører Jan Helbo.

Han tilføjer, at det desuden er en myte, at man ikke kan rustbeskytte brugte biler. Palle Pedersen anfører, at mange bilejere tror, at det er for sent at beskytte mod rust, hvis man har købt en brugt bil.

- Selv om der kan være lidt påbegyndt rust på den brugte bil, er det ikke for sent at rustbeskytte den. Tværtimod er det en rigtig god ide at gøre, så bilejeren får flere gode år med bilen uden rustrelaterede problemer eller udgifter, fortæller Palle Pedersen.

Sikkerheden styrkes

Rustbeskyttelse højner bilens sikkerhedszoner som for eksempel styreforbindelser og bremsesystemet. Ifølge Palle Pedersen er der en økonomisk fordel i at rustbeskytte bilen.

- Det koster lidt penge her og nu, men på den lange bane vil man som bilejer spare meget. Hvis man ikke rustbeskytter bilen, vil der ofte komme rust på bremserør, sidepaneler med mere efter en lang dansk vinter, og det kan koste flere tusinde kroner at få repareret. Rustbeskyttelse forlænger bilens levetid, og det betyder, at man vil kunne sælge bilen videre til en højere pris end ellers, mener direktøren.

Samtlige af Suvo Danmarks centre bliver kontrolleret af FDM. Derudover har Suvo valgt at melde sig ind i Teknologisk Instituts ligeledes uvildige kontrolordning.

Værksteder vurderer

Bilejere skal rådes af autobranchens aktører til at rustbeskytte bilen alt efter, hvor mange kilometer, man kører om året - for især undervognen slides derefter. Her kan rustbeskyttelsescentre eller autoværksteder træde til og vurdere, om bilen har behov for at få en ny undervognsbeskyttelse.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.078