23948sdkhjf

UGENS LEDER - ...peger på pengene i den grønne omstilling

Jo, der er penge i den grønne omstilling. Og ikke bare for innovative R&D-virksomheder - men også for de frie værksteder, siger chefredaktør Flemming Haslund.

LEDER VI SKAL GØRE den grønne omstilling til en god forretning! Ordene er Mads Friis Jensens, CCO og medstifter af virksomheden Blue World Technologies i Aalborg. Og selv om der kan være en snert af skåltale over sætningen, er han beviset for, at det ikke bare er ord, men også handling.

MADS FRIIS JENSEN og team udgør en af de danske virksomheder, der lige nu griber de nye muligheder, der er i bilernes grønne slipstrøm. Ambitionerne i Aalborg er høje - Blue World har grebet de fordele, der er i brintbiler, men har sat sig for at fjerne brintbilernes største ulempe – nemlig at tanke brint under tryk. Og har så fundet frem til, at måden at knække den nød på, er at lade en brintbil køre på methanol.

CRAZY? NEJ, DET viser hvor højt man kan – eller måske skal – lade tankerne flyve, når der skal tænkes nyt.

NU ER GRØNNE danske underleverandører til autobranchen niche. Men der er grund til alle steder i vores branche at lade sig inspirere; også gerne med ideer, der først ser for vidtgående ud. Kom bare! I Aalborg er beviset på, at vidtløftigt kan omsættes til faktisk succes.

DEN GRØNNE BØLGE skyller lige nu; ikke bare i R&D-afdelinger, men også ude hos den enkelte forhandler og værksted.  

SÅ AT ELBILER er på vej ud på mærkeværkstederne er jo så lige til. Men hvor efterlader det de frie værksteder? Et vanskeligt sted? Ikke nødvendigvis; måske åbner den danske direktør for de kinesiske elbiler, MG, Rasmus Aagaard en dør, når han siger: ”En elbil, ja den kan et hvilket som helt værksted jo servicere.”

DET ER DA en mulighed for alle frie værksteder. Så med elbiler for værksteder som med brintbiler for et udviklingsfirma; det er bare med at gribe muligheden, når den flyver forbi.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.094