TENDENSER Mængden af it-systemer til at skabe digitalt overblik på både pladeværksteder og autolakererier har været støt stigende de seneste år. En af de aktører, der har været på banen i længst tid med digitale løsninger til værkstederne som en af de første, er lakleverandøren PPG Refinish Scandinavia, der står bag lakmærkerne PPG og Nexa Autocolor.
Motor-magasinet har taget en snak om tendenserne med Henrik Friis, Nordic Marketing Manager hos PPG, om, hvordan han oplever markedet og den digitale styring af arbejdsprocesserne i dagligdagen på værkstedet, som han ser tager til hos autolakererier og pladeværksteder i hele Norden.
- Vi ser et øget antal brugere i hele Skandinavien og en stigende interesse for vores processtyringssystem ProcessManager fra flere af de store værkstedskæder i Norden. Vi har udviklet og fintunet vores løsning siden 2012, så vi i dag har et af markedets mest komplette systemer. Men det er ikke overraskende, at der i dag findes yngre og konkurrerende alternativer, for digitalisering af de manuelle papirgange er jo den eneste vej frem, hvis man skal sikre sin konkurrenceevne som moderne værksted, siger Henrik Friis.
Digitalisering sparer tid og penge hos autolakererne
PPG var blandt de første til at tilbyde digital styring af arbejdsprocesserne på værkstedet. Skyttemarkens Autolakering vil ikke kunne undvære det i dag.