PRØVEKØRT Nok kan man få en mikro på el til omkring kr. 150.000. Men skal man op i familiestørrelse er det billigste bud kinesiske MG, som med ZS i billigste udgave koster 220.000. En Nissan Leaf eller Kona EV koster mindst kr. 30.000 mere.
Men først navnet MG. Lad det være sagt med det samme; der er intet klassisk, britisk sportsvogn over bilen. Den kinesiske bilgigant SAIC Motor, som årligt producerer 6 millioner biler om året, har købt samtlige rettigheder til det uddøde engelske varemærke. Men det er altså lidt snyd og svarer vel til at vælge købe en velrenommeret, fransk cru-vin for så at opdage, at det blot er alkoholfrit solbærsaft.
Men bortset fra det, får den prisbevidste danske bilkøber utroligt meget for pengene. Prisen er, at materialevalget og dele af udstyret ikke helt lever op til standarden. Måske kan man sige, at der er noget Dacia Duster over MG ZS.
Som bil i mellemklassen mangler den nemlig ikke noget; den er rimelig rumlig, har gode køreegenskaber og er designmæssig ganske tilforladelig; faktisk deler den en helt del linjer med Nissan Qashqai.
Den accelererer langt fra så hurtigt som flere andre elbiler, men er bestemt kvik nok til de fleste. Motoren yder 136 hk.
Ny kineser: Når prisen betyder noget
KINESERNE KOMMER Den kinesiske elbil MG ZS underbyder alle konkurrenterne på prisen - og køberne får meget bil for pengene.