23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Stoppet som mærkeforhandler? Så er der tre andre muligheder

Stort set alt er lagt til rette for mærkeforhandleren - fra hvilke biler der skal sælges til næste Facebook-opslag. Og når man så pludseligt står alene? CarPeople og No-Name er to andre muligheder.

KÆDESAMARBEJDE En lang række af landet værkstæder er tilknyttet de to førende grossister, FTZ og au2parts. Begge står bag egentlige værkstedskæder, men tilbyder endvidere anderledes samarbejder, hvor især det ene, nemlig CarPeople, især henvender sig til virksomheder, der både satser på salg af biler og på at drive værksted.

På den måde er netop denne kæde som skræddersyet til at tage over, når en indehaver forlader samarbejdet med en bilimportør.

Michael Gadegaard er vicedirektør i FTZ, der altså står bag kæden CarPeople med både biler og værksted. Gadegaard forklarer:

- Ja, det er jo en interessant udvikling i bilbranchen, at mærkeforhandlere og -værksteder søger over i den frie del af branchen. Ikke mindst den grønne omstilling gør det jo yderligere vigtigt, at en indehaver så kan søge et andet samarbejde. Det er til dem, vi har skabt CarPeople.

- Husk på, at når man er mærkeforhandler, er der meget, det er givet. Man får biler fra en bilfabrik og man får teknisk support til bilerne. Og når det komme til alt det digitale, der jo fylder mere og mere, får man forklaret, hvad man skal. Det samme gælder salg og så videre.

- Men når man så træder ud af mærkesamarbejdet - hvad så? CarPeople er svarene på de mange spørgsmål; ligesom - og det er vigtigt - vi hjælper med at skaffe biler til butikkerne, forklarer vicedirektør Gadegaard. En anden vej at gå er samarbejdet som de to kæder, FTZ’s Nosign og au2parts No-Name tilbyder. Her er ideen, at man som indehaver kan drage fordele af at være med i et kædesamarbejde, men i øvrigt fortsætte - eller starte for den sags skyld - under eget navn.

Som direktør i dansk Bilbrancheråd, Erik S. Rasmussen, så eftertænksom har formuleret det:

- Der findes jo en grund til, at en selvstændig er startet som netop - selvstændig.

René Lang er konceptchef hos au2parts; han forklarer om at være med i No-Name-konceptet, der for fem år siden som den første lancerede kæden uden navn og nu i øvrigt er oppe på 122 værksteder i samarbejdet.

Også Lang ser, at stadig flere søger fra mærke til frit. Han siger:

- Vi ser stigende interesse for No-Name-koncepter fra flere forhandlere, der enten opsiges eller selv vælger at udtræde som nyforhandlere at et bilmærke.

Hjælp til markedsføring

- Det er klart, at det er en stor omvæltning for et forhandler-værksted pludselig at skulle stå alene, når fællesskab og fastlagte retningslinjer hidtil har været en fast bestanddel. Derfor bliver vi taget godt i mod, når vi præsenterer "No-Name konceptet, forklarer René Lang videre.

- Ét af de områder, No-Name er stærkt på, er markedsføring - og det uanset om det er hjælp til synlighed på online-medier, udarbejdelse af nyt logo eller opsætning af annoncer. Konceptets marketingafdeling består af et team af fagfolk med grafikere og eksperter i strategi og online-markedsføring.

- Teamet arbejder med værkstederne hver dag, så det er med back-up fra en afdeling, der rent faktisk kan se forskel på fx sommerdæk og vinterdæk og i øvrigt har en stor indsigt i branchen generelt.

- Et andet område No-Name leverer en fuld pakke på, er inden for kundestyringsprogrammer og tilbud om serviceaftaler via au2sab.

- Og helt overordnet, pointerer René Lang: Det kræver ofte en revurdering af virksomhedens videre strategi, når et samarbejde om forhandling opsiges. Også her tilbyder vi sparring til håndtering af processen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.136