MILJØ Fra 1. oktober er der begyndt at falde bøder for kørsel med varebiler før årgang 2007 uden partikelfilter i miljøzoner. Det har sat så meget gang i forretningen hos firmaet Dajolka nordøst for Aalborg, at hjemmesiden lyser op med; "Forvent ikke svar på alle telefonopkald og telefonsvarer-beskeder".
- Lige nu er der rigtig mange, der er ude i sidste øjeblik og ret desperate for at få monteret et dieselpartikelfilter (DPF, red.). Det betyder, at vi oplever ekstraordinært meget tryk på både med forespørgsler, ordrer og restordrer men også henvendelser fra folk, der akut mangler et brev med erklæring om, at der ikke kan leveres DPF til bilen - eller ordrebekræftelse på, at de har bestilt DPF, som de skal bruge på at få tidsbegrænset dispensation fra miljøstyrelsen, forklarer indehaver af Dajolka, Niels Ansø.
Han forudser en bølge mere, der bliver endog mere udfordrende, fordi mange biler fra 2006 og yngre er født med euro 4 norm fra fabrik, men uden DPF.
- Da der ikke er krav om at eftermontere DPF på euro 4 biler i Tyskland og andre lande, er der som udgangspunkt ikke udviklet DPF til euro 4, med tilhørende godkendelser. Så derfor vil kørselsforbuddet ramme de nyeste af de ældre biler hårdere, fordi der ikke findes billige masseproducerede filtre i eftermarkedet, forklarer Niels Ansø. HJS har dog lige meddelt at ville genskabe udgåede forme og producere filtre til Fiat Ducato / Peuget Boxer / Citroen Jumper fra 2006.
Også specielle filter-løsninger
Hans virksomhed Dajolka er et ingeniør- og handelsfirma, der siden 1997 har arbejdet med salg af tekniske løsninger og artikler via en webshop med ca. 10.000 varenumre. Mange af disse løsninger, herunder partikelfiltre, er opstået som spinoff af firmaets arbejde med planteolieteknologi og ombygning af biler til for eksempel kørsel på planteolie.
Udsigt til bøder sætter tryk på montering af partikelfiltre
Firmaet Dajolka oplever ekstraordinær travlhed på grund af ikrafttræden af bøderegler for kørsel med bestemte typer varebiler uden partikelfilter i miljøzoner.