23948sdkhjf

Derfor er det danske afgiftssystem en jungle

JURAKLUMME: Desværre leverede Eldrup-kommissionen ikke et opgør med den komplicerede og uhensigtsmæssige, værdibaserede registreringsafgift. Men få lyspunkter var der dog i anbefalingerne.

JURA Alle virksomheder i Danmark er underlagt regler, som de skal følge, hvis de vil føre virksomhed i Danmark, og samtidig undgå at komme i karambolage med de danske myndigheder og retssystemet.

Der findes selskabsretlige regler, som alle dansker virksomheder er underlagt, og så findes der mere branchespecifikke regelsæt, som virksomheder i specifikke brancher skal overholde.

Autobranchen har mange branchespecifikke regler, især skatte-og afgiftsregler. Det er komplekse regelsæt, som selv for jurister og embedsmænd kan være svære at finde rundt i, så hvordan en almindelig bilforhandler typisk uden en højere uddannelse, kan forventes at være en haj til at finde rundt i det komplicerede regler, kan man godt fristes til at undres over.

Hyppige og mange ændringer
Det gør det ikke nemmere, at reglerne hyppigt bliver ændret, eller at fortolkningen af reglerne pludselig ændres. Tag som eksempel nyvognprisen ved demo- og leasingbiler, der pludselig bliver ændret fra indkøbsprisen inkl. forhandleravance på mindst 9 % til bilens pris i almindelig handel til en slutbruger).

Det ser dog desværre ikke ud til, at reglerne bliver væsentligt mindre komplicerede i den kommende tid, hvis Folketinget følger Eldrup-kommissionens anbefalinger. Det havde ellers været tiltrængt.

For mig at se, gavner det ingen, hverken de offentlige myndigheder eller autoforhandlerne, at skattereglerne er så komplicerede. Den primære årsag til, at de er blevet som de er, hænger sammen med, at Folketinget år for år, har "lukket smuthuller i lovgivningen" (huller, der i nogle tilfælde har kunne gøre det bare en smule rentabelt at være bilforhandler) eller tilført flere og hårde beskatningsregler, alt med det formål at bibringe flere penge til statskassen.

Bilafgift i centrum
Hver gang statskassen har manglet midler, har det været oplagt at se på registreringsafgiften, og hvordan denne kunne forhøjes. Hvis man har været i branchen i mange år, ved man, hvordan afgifter og skatter på biler i det store og hele blot er steget. Og når der endelig har været en afgiftssænkning, har det ofte skabt så meget usikkerhed hos forbrugerne, at der er blevet solgt færre biler i længere perioder.

Den tid er måske ovre med politikkernes ambitiøse ambitioner om af få danskerne til at skifte over til grønne biler.

For at få dette til at lykkedes, må afgiften på elbiler stort set fjernes - og da dette ikke engang er nok til at gøre elbilerne konkurrencedygtige med de fossile biler, har Eldrup-kommissionen tilmed foreslået, at elbilskøberne skal have en kontant gevinst på kr. 2.500 om året for at købe en elbil. Det må jeg trods alt give dem, det er nytænkende. Hvor kreativt det er, kan så diskuteres.

Desværre ser dele af det komplicerede afgiftssystem ud til at bestå. Eldrup-kommissionen har i hvert fald ikke lagt op til store reformer - jeg og min organisation AutoBranchen Danmark havde gerne set, at planen havde været mere nytænkende ved at have skrottet det nuværende komplicerede værdibaserede afgiftssystem og udskiftet det med et teknisk baseret afgiftssystem, der ligeledes kunne have fremmet den grønne dagsorden.

Små positive ændringer
Det slog Anders Eldrup dog med det samme fast ikke kom til at ske, da kommissionens forslag blev præsenteret. For en sådan ændring ville ikke bringe nok penge til statskassen - og lidt penge skal bilbeskatning trods alt stadig give.

Lidt positive ændringer kommer dog måske alligevel. Hvis Folketinget lytter til Eldrup, vil man ikke længere skulle beregne til og fradrag for airbags, selealarmer og Euro NCAP eller for god eller dårlig brændstoføkonomi i registreringsafgiften.

I stedet vil bilen blive beskattet efter hvor stort et CO2/km bilen udleder efter en mere simpel model. Så måske er der en smule håb forude. Jeg følger i hvert fald forhandlingerne og udfaldet heraf i spænding.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125