DÆKSALG Ja, der er mere og mere salg i helårsdæk. Men helt konkret hvor meget er vanskeligt at gøre op. For kun få i den danske dækbranche er interesseret i at oplyse præcise tal.
Det er den firkantede information om branchens måske klareste trend: Det stigende salg af helårsdæk.
Nogle tal kan vi dog konstatere. Således siger Jannick Ditlevsen, formand for Dækimportørforeningen, "at salget af helårsdæk har oplevet en støt stigning de seneste fem-seks år."
Og lidt mere præcist: Martin Dahl, Country Manager hos Bridgestone, oplyser, at helårsdæk i 2019 udgjorde 10 procent af det danske marked, og 13 procent i 2020.
Et andet mål giver dækbranchens officielle dæktælling. De seneste tal er fra januar i år og viser, at 80 procent af personbilerne kørte på vinterdæk, fem procent kørte på helårsdæk, mens 15 procent kørte på sommerdæk. For varebiler er mønsteret et helt andet. Her kørte 63 procent af de kontrollerede varebiler på vinterdæk, 13 kørte på helårsdæk og 24 procent kørte på sommerdæk.
Men selv med kun få konkrete tal er den samlede branche enig i, at helårsdæk er på vej fremad - det ses ikke mindst af, at flere og flere dækmærker får helårsdæk på programmet. Hvordan branchen som et hele stiller sig til det, forklarer Jannick Ditlevsen, Dækimportørforeningen?
Ditlevsen siger:
- Der er ingen tvivl om at man som fagmand generelt altid vil anbefale sommerdæk om sommeren og vinterdæk om vinteren.
- Dette billede ser vi stadigvæk, men siden 2014, da dæktryksystemet TPMS blev lovpligtigt, har vi set, at folk er begyndt at overveje helårsdæk.
- Dette ses også ved, at vi som branche har oplevet en støt stigning i salget af helårsdæk de seneste fem-seks år. En konsekvens af dette er også, at flere og flere fabrikater nu har helårsdæk i deres sortiment.
- Der er nok ingen tvivl om at helårsdækkene fortsat vil vinde indpas hos folk, og der skal nok mange hårde vintre til, for at det ændrer sig.
- Vores opfordring som branche er bare, at hvis man vælger helårsdæk, så skal man stadig huske at tjekke dæktryk. Dette er jo noget, fagmanden normalt gør i forbindelse med hjulskifte.
Det siger importørerne
Men hvordan angribes emnet helårsdæk hos de danske importører af dæk. Alle er enige - her er potentiale. Men alle hæver også et advarselsflag.
En række udtalelser er:
- Vores generelle holdning er, at helårsdæk kan være et glimrende alternativ alt afhængig af kørselsmønster og brug - især i de milde vintre. Men uanset kvaliteten af helårsdækket, så vil man få højere sikkerhed med en sommer- og vinterdæksløsning - specielt når der er frost, sne og is, siger således country manager Martin Dahl, Bridgestone.
Daniel Poulsen, salgschef hos Auto, NDI Group, med bl.a. Hankook-dæk siger:
- Vi har generelt set en svag, men stabil, stigning over de sidste 10 år på salget af helårsdæk. Særligt i forhold til salg af helårsdæk til mindre biler og bil nummer to i husholdningen, som måske ikke kører de lange ture og mest bliver brugt til bykørsel.
- Sideløbende har vi også haft en stigning i antallet af helårsdæk fra forskellige producenter. Størstedelen af vores salg udgøres dog af vinter- og sommerdæk.
At der vitterligt er et behov for allseason-dæk konstaterer Claus Chouhan, Michelin:
- Vi hos Michelin vil helst sælge sommer- og vinterdæk, da man derved får den mest optimale løsning til årstiden. Men vi må samtidig konstatere, at der er et behov i markedet for et dæk, der kan håndtere begge sæsoner. Og her er helårsdækket et bedre alternativ end af køre på sommer eller vinterdæk hele året.
Jaroslav Nálevka, Nokian og Arne Skou Nielsen, Yokohama er på linje. Yokohama-direktøren supplerer:
- Hvis man har et lille kørselsbehov, er helårsdæk et ok alternativ. Men de er stadig næstbedste alternativ.
Dækbranchen: Helårsdæk er stadig kun det næstbedste valg
En samlet dækbranche anerkender helårsdækket og kalder det typisk "et udmærket valg" men understreger dog, at sommerdæk om sommeren og vinterdæk om vinteren er det sikreste valg.