23948sdkhjf

UGENS LEDER - vil kunststykket lykkes for FTZ?

...ja, og for alle de andre frie værksteder, der satser på at få mange elbiler ind på liftene, funderer chefredaktør Flemming Haslund over i ugens leder.

LEDER

HVILKEN MULIGHED! HVORFOR skal det være så besværligt? Du ved selv, med hvilken af disse to tilgange, du har til elbilerne. At de allerede er her, ved vi godt. Men at de nu kommer buldrende i så stort antal, er måske overraskende for mange. Se de faktiske tal side 10-11.

FOR FORHANDLERE OG deres tilknyttede værksteder er elbilerne "bare" et udtryk for udviklingen. Biler udgør en ikke ringe del af det samlede CO2-udslip; godt så - fabrikkerne udvikler nye CO2-svagere biler, som de så sælger og servicerer.

MEN HVOR EFTERLADER det de frie værksteder, elbiler kører jo med en helt ny teknologi, der nok kræver sin ekspert. Det må jo være en noget andet sag for en mekaniker at servicere et helt nyt system til forskel fra benzinmotorer, der har eksisteret i langt over 100 år.

DET ER IMIDLERTID ikke en naturlov, at de frie værksteder bliver hægtet af her. Således venter fx autogrossisten FTZ ikke på, at elbilerne en dag kommer. FTZ er allerede i gang, firmaer har dedikeret to af sine værkstedskæder til at være særligt grønne - de er som skabt til elbilerne.

FOR AT VÆRE klar til elbilsåret 2021 har FTZ med de to kæder, men i øvrigt også deres øvrige, linet en særlig elbil-certificering op - så kan mekanikerne deres håndværk. Og når det kommer til kunststykke at overbevise kunderne om at dreje ind til CarPeople eller AutoMester og ikke måske VW, er argumentet det samme som altid: Vi er lokale, værkstedsejeren i øjenhøjde med kunden - også elbilkunden.

VIL DET SÅ lykkes? Er det for kunden alligevel en anderledes størrelse at få serviceret og måske repareret en elbil til forskel fra en benzinbil?

KAMPEN ER IKKE opgivet. For som Erik S. Rasmussen, direktør i Dansk Bilbranche Råd, har sagt det glasklart: Døm ikke de frie værksteder ude!

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125