OMSTILLING Vel er der blæst om Anders Eldrups rapport om mulighederne for, at der er omkring en million elbiler på de danske veje i 2030. Og vel har politikerne endnu ikke taget beslutningerne om afgifter på elbiler - og på fossilbiler i øvrigt.
Det ændrer imidlertid ikke på, at elbilerne allerede er på de danske veje, hos forhandlerne og så småt ude på værkstederne. Og der kommer flere - mange flere.
Lige her og nu er der ifølge oplysninger fra de danske bilimportører i alt 28 forskellige elbiler på det danske marked, mens der i årets resterende tre måneder kommer yderligere fem. Altså i alt 33 forskellige elbiler til salg i Danmark, når vi om tre måneder hilser nytåret velkomment.
Men herefter accelererer udbuddet yderligere. I løbet af 2021 og derefter lanceres supplerende 36 forskellige personbiler på el, hvortil kommer en række elektriske gulpladebiler. Og det er i øvrigt kun de nyheder, som de respektive bilmærker vil oplyse her og nu - der kommer med garanti flere endnu.
Så i alt 20 forskellige bilmærker og dermed forhandler-organisationer har elbiler i butikken inden året er gået. Sidste år på samme tid var tallet ni. Og til næste år kommer yderligere otte mærker til. Og så er vi i realiteten oppe på samtlige bilmærker. Kun ganske få kan melde, at de ikke lancerer elbiler i den kommende fremtid - fx Suzuki og Subaru og blandt nichemærker som Ferrari og Aston Martin.
Så fortalt i den store overskrift: På mindre end to år er antallet af bilmærker i Danmark med elbiler steget fra ni til alle.
Dét kræver uddannelse på alle pladser: Blandt sælgere i butikkerne, i marketingafdelinger og derefter ude på værkstederne. Først og fremmest på serviceværkstederne - men hurtigt derefter på karrosseri- og autolakerer-værkstederne. De to sidste skal ikke i samme grad servicere og reparere. Men når det kommer til alt, der har med sikkerhed i forbindelse med elektricitet at gøre, er udfordringerne de samme.
Forberedelse af salg
Et af de bilmærker, der satser mest markant på elbiler, er Audi. Det tyske bilmærke startede sin uddannelse af salgsrådgivere lige efter den internationale verdenspremiere på mærkets første elbil, Audi e-tron, i efteråret 2018, fortæller Morten Troest, der er salgschef i Audi Danmark
- I forbindelse med den efterfølgende introduktion på det danske marked i starten af 2019, har alle salgsrådgivere gennemført og bestået et online træningsmodul forud for et 2-dages uddannelsesophold på Audis internationale uddannelsescenter i München, hvor der er fokus på blandt andet basisviden om strøm, den avancerede teknologi i bilen og rådgivning af potentielle kunder. Uddannelsesopholdet afsluttedes med en test, så salgsrådgiverne blev certificeret, forklarer Morten Troest videre.
- Som en del af Audis (og resten af Semler Mobilitys) samarbejde med el-leverandøren Clever, har Audis salgsrådgivere været på en opfølgende workshop bl.a. med deltagelse fra Clever, hvor der var fokus på opladning, det danske ladenetværk og rådgivning af kunder i forbindelse med, hvorvidt deres kørselsbehov og boligsituation passer til en elbil.
- Salgsrådgiverne har desuden haft mulighed for at vælge en elbil som firmabil for at få erfaringer fra hverdagen, og Audi har produceret diverse værktøjer som fx en rækkeviddeberegner og korte forklarende videoer til sælgerne både til eget brug og til brug over for kunderne, som ligger tilgængelige online på audi.dk, oplyser Morten Troest.
Forberedelse af værksted
Vel har Volkswagen solgt elbiler siden 2013, men det er nu, mærket med ID.3 for alvor kan forvente et større antal elbiler på værkstederne. Hvordan importøren har grebet det an, forklarer Jakob Kaalund, der er uddannelseschef hos Semler Academy.
- Gennem de seneste syv år - siden lanceringen af e-Up! - har vores salgs- og serviceorganisation oparbejdet en erfaring og et højt kompetenceniveau i forhold til at håndtere elbiler, fortæller Jacob Kaalund.
- Volkswagen Danmark har de sidste 1 ½ år kørt en ny type træningssessions på Semler Academy her i Brøndby bestående af 2-dages moduler med fokus på e-mobilitet, samt produkttræning i de nye elbiler såsom ID.3.
- Ved siden af disse 2-dages moduler er der kontinuerligt kommet nye onlinemoduler til, så vi har kunnet lægge nye lag på de ansattes kompetenceniveau. På tekniksiden har cirka 600 højvoltsteknikere (Audi, Seat, Skoda og Volkswagen) gennemgået højvoltsteknikerkurset.
- Udover det høje kompetenceniveau på tværs af faggrænserne ude i forretningerne, har alle vores forhandlere installeret en DC-lader og et antal AC-ladere (2-28) afhængig af forretningens størrelse.
- Vi har desuden et landsdækkende og finmasket netværk af servicepartnere, der alle har installeret et antal AC-ladere, forklarer Jacob Kaalund.
Forberedelse af frit værksted
En ganske særlig situation er de frie værksteder jo i. De har til forskel fra mærkeværkstederne ingen "naturlig" forbindelse til de bilfabrikker, der konstruerer og fremstiller elbilerne.
Så hvordan forbereder man sig så?
Michael Gadegaard er vicedirektør i FTZ, der står i spidsen for en række værkstedskæder, fx AutoMester, Din Bilpartner, Hella Service Partner og CarPeople. Gadegaard forklarer:
- Hvordan vi forbereder os på elbilerne; det er jo et rigtigt spændende spørgsmål, og det er let for mig at svare på. Her nyder vi i FTZ stor benefit på at være medlem af en stor familie, nemlig Mekonomen Group. Med i denne familie er også MECA Norway - og hvis der er nogen, der allerede ved efter erfaring, hvordan man som frie værksteder kan agere på et marked med mange elbiler, er det lige præcis Norge. Husk på, at man normalt siger, at vi her i Danmark er ca. seks år efter Norge hvad elbiler angår. Så Norge er så at sige et vidensreservoir på dette område.
- Med udgangspunkt i MECA Norway har vi udviklet vores egen el-/hybrid uddannelse. Jeg tør nok sige, at dette er Danmarks første egentlige el- og hybridbilsuddannelse med mulighed for certificering, da der jo ikke findes retningslinjer fra fx Arbejdstilsynet eller retningslinjer for uddannelse, har vi selv taget ansvaret herfor.
- Uddannelsen består af to trin med i alt ni undervisningsdage, der efter hver undervisning alle skal bestås med en eksamen for at kursisten kan gå videre. Men vi stopper ikke her; for udviklingen går hurtigt, hvorfor alle derefter skal på et todages ajourførings-kursus hvert år, forklarer Michael Gadegaard.
Manglende ladestandere
Et andet område er ladestandere, som endnu mangler på mange værksteder.
- Vi har indledt et samarbejde med Aura Energi i Aarhus. Her kan man via FTZ få hjælp til at beslutte hvilket set-up, man som værksted har brug for - og man kan faktisk få tilbudt finansiering via elregningen over en årrække.
- Mange værksteder ønsker at investere i ladestandere, men kan have svært ved at vurdere, om det skal være en offentlig eller intern ladestander. Nogle har jo mulighed for at opstille ladestander udvendigt og dermed gøre den til et offentligt ladepunkt - og dermed gøre det til en forretning, siger Michael Gadegaard.
For mange elbilkøbere vil det måske falde naturligt at få bilen serviceret der, den er købt. Hvad vil I sige til de kunder?
- Vores budskab er det samme, som overfor alle andre bilister, nemlig værkstedets beliggenhed, at vi er lokale, og at hos os er kunderne i øjenhøjde med indehaveren. Men her med yderligere ét afgørende budskab, nemlig at vi har kompetencen til at servicere de nye elbiler. Det understreges især af to af vores kæder, nemlig AutoMester E+ og CarPeople, der begge lægger særlig vægt på el- og hybridbiler - sidstnævnte er i øvrigt Danmarks første værkstedskæde som gennemfører den nye el-/hybriduddannelse inklusiv certificering for alle værksteder. der er medlem af CarPeople.
Velkommen til autobranchens nye virkelighed
Flere elbiler - flere muligheder. Hvordan forhandlere, mærkeværksteder og frie værksteder forbereder sig på de nye tider, afklarer tre interviews.