23948sdkhjf

DBFU er tilfreds trods flere bump på vejen

Foreningen af brugtvognsforhandlere kan notere rekordmange nytilkomne medlemmer i 2019 - men foreningen noterer også faldende avancer og slagsmål med Motorstyrelsen.

BRUGT Godt 40 medlemmer var mødt op til DBFU generalforsamling, der på grund af coronasituationen i foråret blev afviklet 16. september i Sorø i en noget mere slanket udgaven end normalt.

Udsættelsen af generalforsamlingen gav til gengæld foreningens nye direktør, Jørgen Bomberg, der tiltrådte 1. september, mulighed for at lære de fremmødte medlemmer at kende og samtidig præsentere sig selv.



Under sin præsentation fremhævede han bl.a. Karl-Ove Pedersens store indsats for, at DBFU i dag er godt rustet til at møde fremtidens udfordringer, både medlemsmæssigt, politisk og økonomisk. En udvikling, som Jørgen Bomberg ønsker at videreføre i samme ånd, suppleret med nye initiativer og i samarbejde med Karl-Ove Pedersen, der fortsætter som seniorkonsulent.

Som optakt til generalforsamlingen leverede journalist og analytisk talknuser hos eBay, Jan Lang, sin seneste temperaturmåling på den aktuelle tilstand i branchen. Og for netop brugtbilforhandlerne er der trods den aktuelle coronasituation ikke udsigt til febervildelse. En konklusion, som også deltagerne indtil videre kunne bekræfte.

Lutter genvalg

På årets generalforsamling var Morten Olsen, Michael Mathiesen og Anders Hansen på valg. Alle blev genvalgt.

Bestyrelsen består herefter af formand Jeppe Ruby Laursen, næstformand Kai Lykke Jensen samt Flemming Henriksen, Morten Olsen, Michael Mathiesen, Anders Hansen og Robert Hansen


20 procent flere medlemmer
DBFU’s formand, Jeppe Ruby Laursen, indledte sin årsberetning med at foreningens medlemstal voksede med mere end 20% i 2019. En meget positiv udvikling, der samtidig har ført til en mere fremtidsrettet tilpasning af bemandingen i foreningens sekretariat.

Det er bl.a. sket med ansættelsen af Jørgen Bomberg, der fra 1. september i år har overtaget direktørposten efter Karl-Ove Pedersen, som har ønsket at træde et par skridt tilbage og nu fortsætter med titel af seniorkonsulent. En udvikling, der dog samtidig indebærer en afslutning på samarbejdet med Jakob Tornvig, der på deltid har løst en række opgaver i sekretariatet.

Læs også: ANALYSE: Hvor mange brugte biler importeres til Danmark


Nye krav fra medlemmerne
- Med flere medlemmer følger også større krav til såvel medarbejdere som bestyrelse. Derfor sætter vi fokus på at løse endnu flere opgaver i fremtiden. Vi skal bl.a. arbejde mere med foreningens synlighed på alle planer og være endnu mere proaktive på de politiske områder, fastslog Jeppe Ruby Laursen.

Med til de fremtidige opgaver hører også fastholdelse og yderligere udbygning af foreningens leverandøraftaler.

- Vi har heldigvis også i 2019 kunnet glæde os over et fortsat rigtig godt samarbejde med alle vores leverandører af finansielle, forsikringsmæssige og andre, for medlemmerne attraktive produkter, lød det herom fra formanden.

Tvister med Motorstyrelsen
Udover det almindelige bestyrelsesarbejde har Karl-Ove Pedersen og bestyrelsesmedlemmerne også i det forgangne år deltaget i flere forskellige relevante bestyrelser og udvalg. Herunder bl.a. Skats Motorklagenævn, Motorstyrelsens Motorkontaktudvalg og Biltorvets bestyrelse.

Læs også: Strid om tal om brugte importbiler


- I den forbindelse er vi nogle, der i samarbejde med Motorstyrelsen har udarbejdet de niveaulister, som mange af vores medlemmer bruger. Disse har Motorstyrelsen desværre valgt at suspendere, eftersom Skatteankestyrelsen antyder, at listerne kan være prisdannende. Et semiautomatisk beregningssystem er nu under udvikling, hvilket vi håber kan minimere de konflikter der opstår når Motorstyrelsens medarbejdere og forhandlerne bruger forskellige værktøjer, oplyste Jeppe Ruby Laursen.

I årets løb har foreningen desuden haft fokus på en del områder vedrørende afgiftsberegning og bl.a. lagt pres på Motorstyrelsen i forbindelse med styrelsens "afskaffelse" af fradraget for særlig anvendelse. Lige nu lægger DBFU pres på Motorstyrelsen for at forsyne branchen med et værktøj til beregning af korrekt afgift på plugin hybridbiler.

Flot salg - faldende avancer
For brugtbilbranchen blev 2019 et meget fornuftigt år, hvor der blev solgt rigtig mange biler. Formanden undlod dog ikke at bemærke, at bruttoavancen på salg af brugte biler ikke lever op til tidligere tiders niveauer og formentlig heller aldrig kommer til det.

Indtil videre har 2020, for de fleste, budt på et ekstraordinært godt salg. Året startede meget fornuftigt, men blev dog midlertidigt afbrudt i nogle uger, da Coronaen ramte landet. Stilstanden varede ifølge formanden dog ikke længe.

- Blandt os sidder der i dag flere forhandlere, der har oplevet salgstal, som man aldrig har set før. Det store salg er dog klinget noget af efter sommerferien. Og selvom også smittespredningen af coronavirus nu igen har taget til, ser 2020 ud til at blive et rigtig godt år rent salgsmæssigt, lød det fra Jeppe Ruby Laursen, som afsluttede sin beretning med en tak for året der gik og en opfordring til medlemmerne om at ansætte og uddanne endnu flere unge mennesker til branchen. 

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.094