23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Jeppe trak i håndbremsen og fik en bedre forretning

Jeppe Larsen, indehaveren af Rødkjær Biler i Hammel "trak i håndbremsen," for at sikre sig tid til det store servicetjek på sin forretning. "Den grundige gennemgang har været en god investering," siger han.

FORRETNINGSUDVIKLING Jeppe Larsen er indehaver af værkstedsdelen Rødkjær Biler i Hammel mellem Silkeborg og Aarhus. Sidste år valgte han at gøre sit værksted til en del af kæden CarPeople. Ved samme lejlighed blev han tilbudt at deltage i "Workshop 365 - Vejen til fremtidens værksted;" en arbejdsmetode hos FTZ, hvor alle dele af forretningen først bliver trinvist gennemgået. Derefter gives forslag til optimering og siden hjælp til at få det gennemført.

Var det så indsatsen værd? Vi stiller spørgsmålet til manden, der kender svaret - Jeppe Larsen selv.

Jeppe, hvorfor var det nødvendigt at få forretningen set efter i sømmene?

- Vi er ekspanderet igennem mange år og havde brug for at få set på forretningen med friske øjne udefra. Det var et træk i håndbremsen for at finde ud af, om vi kørte i den rigtige retning. Som indehaver kan man ind imellem træde vande og savne en fremdrift, og så er det her et godt koncept at kaste sig ud i.

Selvgodt kan blive bedre

Det er sket meget, siden Rødkjær biler startede op i 1997, og værkstedet blev en del af kæden CarPeople i 2019. Der er blevet bygget ud af flere omgange og senest med 1800 kvadratmeter til udstilling af biler - der bliver solgt cirka 1000 af om året. Sidste år blev der omsat for 160 millioner kroner, så de 25 ansatte må have en travl hverdag.

Hvorfor "trække håndbremsen," som du siger og standse op når alt går godt?

- Vi har været i entreprenør-mode i mange år og gik hele tiden i gang med noget nyt. Dels havde vi brug for at få trimmet ind til niveau, og dels havde vi brug for nye strategier til at udnytte alle de udvidelser og ændringer, vi har foretaget, så vi kunne få det optimale ud af dem.

Hvordan foregik det i praksis?

- Først fik vi en totalanalyse, hvor styrker og udviklingspotentialer blev fremhævet. Herefter fik vi et team af eksperter, der på hver deres område vejledte mig som direktør samt vores salgschef, værkstedchef og interne chef. De var dygtige mennesker, så det var ekstremt spændende, og vi sugede deres viden til os.

Hvad blev du opmærksom på?

- Vi blev især opmærksomme på, hvor vigtig den samlede kunderejse er. Vi har altid været opmærksomme på CRM, men vi har efterhånden så stor en berøringsflade, at det er umuligt at holde overblik uden systematisering. Vi har tilfredse kunder, men vi vil gerne gøre det endnu bedre, så vi også har dem i fremtiden.

Hvad har du så ændret?

- For at forbedre kunderejsen har vi både indført nye systemer og lært at udnytte vores nuværende mere optimalt, så det digitale har spillet en stor rolle. Det har struktur også. På HR har vi også ændret arbejdsprocessor, så trivsel ikke går i glemmebogen i en travl hverdag.

Forretningsudvikling betaler sig

Samlet set har forløbet ’Workshop 365 - Vejen til fremtidens værksted’ taget cirka et år at gennemføre hos Rødkjær Biler. Det grundige forløb kan gennemføres hurtigere, men tid er en vigtig faktor på de fleste værksteder, og målet er at få skabt gode og varige forbedringer.

Har ændringerne gjort en forskel?

-Ja, på flere områder. For eksempel har vi fået meget mere trafik både i vores fysiske udstilling og online, fordi vi er blevet bedre til at formidle vores budskab om høj standard på brugte biler til det digitale marked. Internt er både selve forløbet og de medførte forandringerne blevet modtaget positivt.

Hvad skal man vide, før man går i gang?

- Man kan ikke presse en gemmengribende forretningsudvikling igennem fra klokken 16 til 17 i en travl hverdag. Man er nødt til at prioritere tiden. Og det kan betale sig at gøre.

Hvad skal man forvente at få ud af forløbet?

- Man kan ikke vide alt, så det er godt med viden udefra. Der er også en hel del, man godt ved, men ikke får gjort, og som man i sådan en gennemgang og med indspark fra eksperter fra de forskellige fagfolk får en fornyet opmærksomhed på. Det kan varmt anbefales.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.203