23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Det siger sælgerne om Eldrup-udspil

Det er helt fint med den ambitiøse målsætning fra Eldrup-kommissionen, men fra forretningerne lyder det, at nu handler det om at få ro afgifterne.

KOMMENTARER Ved den spritnye Seat-forretning på Gammel Køge Landevej er den første bil, man ser, når man træder indenfor en lille, en hvid Seat Mii Electric.



Det er en bil, der er stor interesse om, for den en ren elbil, og så er den faktisk Danmarks billigste elbil. I hvert fald lige nu, hvor billigste version koster lige under 150.000 kr. Dermed kan den komme til at være en af de biler, som skal spille en hovedrolle i omstillingen mod en mere grøn bilpark. Eldrup-kommissionen kom mandag med sine anbefalinger, og der er lagt op til, at elbiler skal have tilskud og konventionelle biler skal blive dyrere.



Problemet er, at der er lange leveringstider på den elektriske Seat - ligesom med mange andre elbiler - og det betyder, at det er svært at give en reel pris på bilen.



- Vi ønsker os, at der kommer ro på, for hver gang der kommer de her usikkerheder om afgifterne, skaber det usikkerhed hos kunderne. De forventer at få et svar fra os, og det kan vi ikke rigtigt give. Fordi vi først kan levere Mii Electric i 2021, kan vi ikke sige noget om prisen, siger Michael Qvist, der er salgskonsulent i Auto-House i Hvidovre, som ud over Seat også sælger Hyundai og Citroën.



Motor-magasinet besøger en række bilhuse for at få kommentarer til Eldrup-kommisionens rapport, men flere steder er der ikke interesse for at udtale sig.



- Den indeholder jo ikke det helt store. Det er jo bare en række forslag indtil videre, så vi har ikke sat os ind i det, er typiske svar.



Men i to bilhuse, Auto-House i Hvidovre og Krogsgaard-Jensen på Nørrebro i København er ingen tvivl; her lyder det som med en stemme:



- Det ville være godt med tiltag, som kan styrke salget af de grønne biler, men rapporten risikerer atter at sætte bilmarkedet i stå.



Michael Qvist, salgskonsulent i Auto-House, uddyber:



- Jeg har endnu ikke nærlæst rapporten, men hvis vi skal have en grøn omstilling, kan jeg ikke se anden udvej, end at de bilejere med biler, der kører kort på literen, skal betale mere.



Morten Hansen, salgschef hos Krogsgaard-Jensen Biler siger:



- Jeg havde håbet, at forhandlingerne ville ske bag lukkede døre. I det øjeblik politikerne siger noget, taber vi rigtigt meget.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.127