23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Samarbejdsaftale godt for genbrugssalget

Siden juni har FTZ kunnet bestille brugte OE-dele direkte hos autogenbrugerne via portalen Nemdele.dk, og det har øget salget til værkstederne via også forsikringsselskaberne.

GEVINST Det er en fjer af de helt store i hatten, som autogenbrugernes it- og salgssamarbejde, via Nemdele.dk portalen, nu kan sætte i hattehylden i kraft af et nyt samarbejde med Danmarks største autogrossist, FTZ.

9 juni gik FTZ online i Nemdeles katalog og kunne derefter selv bestille direkte hos de 11 autoophug-firmaer, som har onlinesystemet, og har lavet en samarbejdsaftale med FTZ. De resterende 16 autogenbrugsvirksomheder bag Nemdele har endnu ikke indført online-systemet eller OE-klassificering af de brugte dele.

- Vi er rigtig stolte, og samarbejdet fungerer godt. Der har ikke været kiksere, og alt er kørt som på en snor indtil videre, siger Ole Møller Andersen, Ørbæk Autogenbrug, der er hovedkraft og største ejer bag Nemdele.dk. Han mener, at FTZ-aftalen ikke opdeler ophuggerne i samarbejdet bag portalen i et A og et B hold.

- Der er plads til os alle på markedet. Det har været vigtigt for os at få store FTZ i spil, og sammen er vi ved at udvikle version 2.0 på grund af ønsker og ideer til forbedringer og ændringer i systemet og samarbejdet, siger Ole Møller Andersen.

Klausul begge veje

Indtil videre foregår dette OE-samarbejde om brug af brugte dele i reparationsarbejdet kun med FTZ, idet aftalen indeholder en klausul om eksklusivitet begge veje. Markedets anden portal via autogenbrugs-virksomheder, Autoophuggernes Datalager, har ikke samme it-muligheder med online-salg og OE-klassificering pt. og kan derfor ikke indgå lignende samarbejdsaftaler med andre grossister herhjemme.

Hvad siger økonomien?

Motor-magasinet: Har aftalen med FTZ løftet salget af genbrugsdele?

Ole Møller Andersen: - Både ja og nej, nogle genbrugere har solgt en del via portalen, mens andre har deres første handel til gode via FTZ. Jeg kan ikke trække totalsalg i systemet og blander mig ikke i kollegernes salg.

Motor-magasinet: Hvad har FTZ og værkstederne økonomisk ud af aftalen?

Ole Møller Andersen: - Vi har ikke et prissystem i Nemdele.dk, idet ophuggerne kører med differentierede priser i tre kategorier: Kollegapris, mekanikerpris og privatpris. Generelt vil FTZ kunne opnå 5-20 procent rabat i forhold til privatpriserne. Det er også individuelt, hvad værksteder har ud af samarbejdet via FTZ. Generelt er ophuggernes priser på brugte originaldele 40-60 procent under nydelsprisen alt efter udbud og efterspørgsel på delene.

DAG: Glædeligt samarbejde

Brug af genbrugsdele i skadesarbejde har herhjemme ligget på blot et par procent i mange år. Autogenbrugernes brancheorganisation, Dansk Autogenbrug, ser den nye aftale mellem Nemdele og FTZ som et tiltag, der kan løfte andelen af brugte dele.

- Alt hvad der kan fremme anvendelse af autogenbrugsdele er godt. Vores markedsundersøgelse i fjor viste, at kvalitet, pris og også tilgængelighed er vigtigt. Og hvad tilgængelighed angår, kan autogenbrugerne ikke konkurrere med FTZ om at bringe varer lige så hurtigt ud. Så derfor hilser vi denne aftale velkommen, siger branchedirektør i Dansk Autogenbrug, Adam Pade.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.111