DOKUMENTATION I rapporten Veje til grøn bilbeskatning fremgår disse overvejelser i forbindelse med registreringsafgiftens opbygning:
Registreringsafgiften er i dag en værdiafgift kombineret med tekniske elementer, hvor værdiafgiften udgør det væsentligste element. Der er fordele og ulemper ved såvel værdiafgiften som ved en afgift baseret på tekniske elementer.
Ønsker om en rent teknisk baseret registreringsafgift begrundes ofte i, at det vil modvirke spekulation i værdiafgiften, reducere administrative byrder for erhvervet samt lempe beskatningen af ny (dyr) teknologi og sikkerhedsudstyr.
Med en teknisk baseret registreringsafgift betales der ens afgift af teknisk ens biler, mens der med en værdiafgift betales samme afgift af biler til samme pris. Derved vil en teknisk afgift indebære, at den nuværende spekulation i værdiafgiften undgås. Fx undgås flytning af avancer fra bil til ekstraudstyr, som der kan opnås fradrag for.
Der kan dog være risiko for, at der i stedet opstår forsøg på spekulation i at omgå den tekniske afgift, fx ved chiptuning, hvis motoreffekt indgår som en parameter, eller manipulation med bilernes vægt. Dette kan begrænses, hvis de tekniske parametre, der beskattes, følger af EU-typegodkendelsen.
En omlægning fra den værdibaserede registreringsafgift til teknisk baserede afgifter vil kræve en gennemgribende reform af bilafgiftssystemet, der vil indebære store prisændringer for konkrete biler og fordelingsmæssige effekter, da det ikke i samme grad er muligt at fastholde den nuværende progression i afgiften. Derudover er en teknisk baseret afgift ikke nødvendigvis et velegnet redskab til at fremme nul- og lavemissionsbiler. Det vil også med den nuværende værdibaserede registreringsafgift med visse tekniske elementer være muligt at indrette systemet, så elbiler mv. varigt afgiftsbelastes mindre end konventionelle biler. En omlægning til en teknisk baseret registreringsafgift vil endvidere indebære betydelig implementeringstid.
Kommissionen har taget udgangspunkt i den nuværende progression i bilafgifterne, hvilken er historisk og politisk betinget. Idet dette ikke i samme grad kan sikres gennem et afgiftssystem, der alene er baseret på tekniske elementer, ligesom teknisk baserede bilafgifter ikke nødvendigvis fremmer salget af nul- og lavemissionsbiler, foreslår kommissionen ikke en omlægning til et system baseret udelukkende på teknisk baserede bilafgifter.
Derfor dropper Eldrup den tekniske afgift
Risiko for manipulation og ønsket om en progressiv beskatning er årsagen til, at Anders Eldrup ikke anbefaler at skifte den værdibaseret bilafgift ud med en teknisk.