LEDER
LIGE NU ER Greta Thunberg ikke på vej over Atlanten for at tale i FN. Lige nu er hun på vej i skole hjemme i Stockholm. Var det så det? Husker nogle overhovedet Greta Thunberg?
MÅSKE / MÅSKE IKKE er den svenske pige på vej ind i glemslen. Men det hun stod for, dét huskes af fx politikere og græsrodsbevægelser, men lige præcis i forhold til vores branche også af forbrugerne - vores kunder. For bag de stærke udtalelser og arrige tårer fra FN’s talerstol stod kravet om at passe på Moder Jord - om at sætte fart i den grønne omstilling.
DERFOR HAR GRETA Thunberg og alt hun står for afgørende indflydelse på det samlede danske erhvervsliv inkl. autobranchen. Lige nu foregår der afgørende forhandlinger; beslutningsprocessen om næste års finanslov har taget fart, og netop her er den grønne omstilling helt central - sammen med corona og Arne. For hvordan stiller politikerne sig til registreringsafgifter på elbiler og fossilbiler i øvrigt?
DET KAN MERE end noget andet blive afgørende for vores branches fremtid. Hvis nu elbiler bliver meget billigere og fossilbiler meget dyrere? Der er omgående effekt for importører og forhandlere.
MEN OGSÅ I næste trin i fødekæden - værksteder og grossister - er afgift på forskellige typer biler hovedhjørnestenen i de kommende års indtjening. Problematikken her er nøjagtig den samme her som i salgsleddet. Kommer der rigtigt mange elbiler må værkstederne køre i en retning. Kommer der få må værkstederne køre i en anden retning. En del af beslutningen for den enkelte er i de kommende afgifter.
NOGLE HAR DOG allerede taget en beslutning - fx som ejerne af det nystartede værksted i en lille by på Vestsjælland; nystartede Autohuset Vemmelev er grønt for ende til anden. Her er der ingen tvivl om, hvor fremtidens indtjening findes - her har man afstukket retningen til den grønne indtjening.