ELBILER Ikke nu, men nu kommer elbilerne! Den har vi ligesom hørt før - og ja, der er gået ikke så lidt Peter og ulven i opråbet.
Men "nu" ser ud til at blive her i september 2020. For i den kommende weekend lancerer Interdan de to nye elektriske udgaver af bestsælgeren 208 og mini-SUV’en 2008. Og mod slutningen af september kommer Semler med sin længe, l æ n g e ventede elbil, ID.3.
Meget tyder på, at netop disse tre biler vil blive blandt de mest sælgende elbiler.
Hvor meget dét så bliver, tør Interdan give et bud på; salgsmålet for e-208 er 1.000 solgte biler i løbet af det første år. Målet for e-2008 SUV er 750 solgte biler i løbet af år 1. Det svarer til i alt 20 procent af det samlede salg af de to modeller.
Semler ønsker ikke at opgive salgsmål for VW ID.3.
Så den evige tvekamp mellem "franskmændene" Interdan og "tyskerne" Semler fortsætter på højeste spændingsniveau. Og måske med Interdan som vinderne. I hvert fald formulerer Hanne Langsig Sørensen, ansvarlig for PR, sig sådan her:
- Vi vil være bedst på elbiler - vi vil være Danmarksmestre i elbiler.
For at gøre det muligt har Interdan med adm. direktør Kenneth Hansen linet en plan på to søjler op: 1) Selve bilerne 2) Salgsorganisationen - inkl. værkstederne.
Først to elbiler - senere mange
Jo, Peugeot har været der med elbiler før. Faktisk kan franskmændene føre deres elbil-historie tilbage til 1902. Men det blev nu ikke til noget den gang for 118 år siden. Eller for ti år sidenmed den lille iOn fra 2010.
Men nu skal det være. Den seneste 208 kommer nu i en elektrisk udgave med en rækkevidde på 330 km. En "rigtig" elbil, selv om den også findes med både benzin- og dieselmotor.
330 km! Flere konkurrenter har rækkevidde 400 km plus. Det kan franskmændene da ikke mene?
- Det er faktisk med vilje, forklarer Hanne Sørensen. Dels viser vores analyser, at 330 så rigeligt rækker til det, de typiske kunder har behov for. Men nok så vigtigt er det, at der er lige så god plads i en e-208 som i en benzin- eller diesel-208. Og et batteri med større kapacitet er jo fysisk større og efterlader dermed mindre plads.
- Der er en af grundfilosofierne i 208’eren, men også i 2008’eren og de kommende elektriske Peugeoter - at de skal se ud som og være at bruge som en "almindelig" bil.
De to nye lanceres altså nu, men senere kommer flere nye modeller på en ny platform og med rækkevidde op til 650 km efter WLTP-normen er planlagt til 2023.
Andet trin i Interdans plan er uddannelsen af sælgerne og mekanikerne:
Hanne Langsig Sørensen forklarer:
- Det kræver meget af forhandlerne at vejlede og sælge elbiler. Det er vores forpligtelse af imødekomme alle de tanker, kunderne måtte have. Vi skal først og fremmest give realistisk information om elbilernes rækkevidde og opladningstid. Vi vil gerne yde en 360 graders kundehjælp.
- For at hjælpe sælgerne på vej, har vi lavet et særligt afsnit på vores hjemmeside, hvor kunden selv - eller i samarbejde med sælgeren - kan finde den helt rigtige type bil; der ikke nødvendigvis er en el-version.
- Kunden indtaster sin "profil" med kørselsbehov etc. - og bum! Hjemmesiden finder så den helt rigtige type bil. Så vi kan give det rigtige svar på det centrale spørgsmål: Er en elbil overhovedet noget for mig?
e-uddannelse til alle
Hanne Sørensen forklarer videre:
- For os er det vigtigt at give den ærlige information til kunden. For alt har jo en elastik, når det gælder elbiler. Hvad er det virkelige forbrug og dermed, hvad er den virkelig rækkevidde for den enkelte kører. Det afhænger jo at megen forskelligt; er det særlig koldt, regner det, kører man crazy. Alt det spiller ind - og det skal kunden vide. For at klæde sælgerne på det, har alle været til "e-learning," et internt uddannelses-system.
- Og tilsvarende har alle vores mekanikere gennemført et sikkerhedskursus, ligesom de har været igennem en række e-learning moduler. Her til oktober starter en dybdegående "classroom" undervisning på EUC Nord i Frederikshavn.
- Men nu er de så her, elbilerne. Det er en hel forløsning for os, for kunderne tripper jo derude. De er interesserede og vigtigt, de kommer bag rattet.
- Og vi ved jo godt, at når de først er bag rattet i en prøvebil; så er det meget interesserede. Og så ved vi, at de bliver forført.
- Som salgschef Kristian Kolling fra Peugeot Tåstrup, sagde: "Hanne, de kører hele tiden. De har ikke holdt stille, siden vi fik dem."
Men Danmarksmestre i elbiler; det er noget af et mål?
- Ja, det er det. Men det vil vi. Ikke nødvendigvis målt på antallet af solgte biler; men vi vil være dem, der yder den mest ærlige kundeservice. Og så vil vi jo også gerne sælge biler - det er jo vores dna.
Samtidig med lanceringen af de to elbiler, kommer der to andre nyheder i Peugeot-butikkerne, nemlig plugin-versioner af 3008 og 508.
Interdan vil være Danmarksmestre i elbiler
Interdan har netop lanceret to nye elbiler. Og mod slutningen af måneden kommer Semler med sin hidtil mest ambitiøse bil på el. Interdan spiller ud og erklærer, at de vil være bedst. Her er planen der både inkluderer sælgere og mekanikere.