23948sdkhjf

Skift af klarlak gav stor energibesparelse

Volvo-værksted har sparet energi som til en mindre villa årligt ved at bruge en lak med lavere tørre-temperatur.

FORANDRING At man er åben over for at benytte nye produkter, og ikke hænger fast i "sådan plejer vi at gøre", kan give gode resultater. Volvo Bil i svenske Tuve ved Gøteborg har sænket sit energiforbrug væsenligt efter skifte til en anden Standox klarlak for et år siden - ifølge værkstedets beregninger som svarende til årsforbruget i en mindre villa.

Værkstedet har været trofaste kunder hos Standox siden 1990’erne. Beslutningen om at skifte klarlak har udelukkende haft positive konsekvenser.



- Takket være forskellige faktorer er vores energiforbrug blevet nedsat betydeligt, hvilket også har bidraget til at gøre vores værksted mere miljøansvarligt, siger Rickard Olsson, værkstedschef hos Volvo Bil.

Små skridt, store besparelser
Værkstedet anvender VOC-Xtreme Wet-on-Wet Filler U7650 og Standocryl VOC Performance Pro Clearcoat K9590. Eftersom den nye klarlak virker ved lavere temperaturer, så har værkstedet kunne sænke temperaturen fra 70 grader til de nuværende 50 grader, hvilket resulterer i en stor besparelse på el til opvarmning. Lakken indeholder en hærder, som betyder, at farven kan hærdes ved en lavere temperatur. Desuden er klarlakken meget mere økonomisk i brug end den de brugte tidligere, hvilket indebærer, at der for det første benyttes mindre klarlak til lakeringen, men derudover benyttes der samtidig færre opløsningsmidler til processen.

Fremtidige ændringer
Værkstedet har også planer om at ændre slibefylderen til VOC Energy Xtreme Filler U7600, hvilket medfører en proces, hvor flere forskellige aspekter skal tages i betragtning, og hvor både forskellige tilladelser og uddannelse er en nødvendighed.

- Først skal de nye kemikalier i lakken godkendes af en lokal evalueringsgruppe. Derefter er der behov for nyt udstyr, såsom dyser til påføring af produktet, og eftersom lakken har forskellige egenskaber, vil der desuden være behov for træning og uddannelse, så vi ved, hvordan produktet reagerer, siger Rickard Olsson.

Læs også: Avancerede nye lakfaciliteter på vej


Standox hjælper til med uddannelse og har besøgt værkstedet for at lære personalet op på stedet, således at klarlakken benyttes til at opnå de bedst mulige resultater.

- Vi har fået god oplærning og support fra Standox for at sikre, at vi opnår det rigtige resultat i første forsøg, og nu er vi i gang - vi er meget tilfredse og det går fint, siger Per Hallberg, autolakerer hos Volvo Bil.

Efter at have benyttet produktet i et år konkluderer Rickard Olsson, at beslutningen var det hele værd og en win-win situation på flere forskellige niveauer, hvoraf det miljømæssige perspektiv er mindre forbrug af opløsningsmidler, lavere temperaturer og en kæmpe reduktion i elforbruget.


Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.125