LEDER
ER DER NOGET, der får tæsk ude på værkstederne, er det takseringssystemet Autotaks/Forsi. Systemet, der bruges ude på karrosseriværkstederne, hos pladesmedene og autolakererne til at indrapportere udbedrede skader. Det, der bandes mest over er, at Autotaks ofte ikke "ved," hvor lang tid det tager udbedre en given skade. Autotaks mener kortere tid, end det vitterligt tager, lyder indvendingen.
MEN NU ER der måske en åbning til, at balladen kan holde op - eller i hvert fald tones ned. For nu er der et nyt takseringssystem på vej. Firmaet Eflow A/S lancerer i samarabejde Deutsche Automobil Treuhand GmbH, eller bare DAT, et nyt system med navnet SilverDAT3 PRO. Eller DAT-systemet, som det måske kommer til at hedde på værkstederne.
JEG KIPPER MED takserings-flaget - konkurrence er altid godt. Og præcis her er konkurrence dobbelt så godt, fordi der nu kommer et alternativ til Autotaks. Et ny system, der angiveligt er hurtigere, mere opdateret og mere præcist i alle sine angivelser. Og netop i kraft af hurtigere opdateringer måske også mere realistisk, som værkstederne vil håbe på, i sine angivelser.
MEN. VIL FORSIKRINGSSELSKABERNE så overhovedet anerkende det nye system? Det stilles der spørgsmålstegn ved.
I SAGENS NATUR kan jeg ikke svare på forsikringsselskabernes vegne. Men hvis det ender med et afslag, er det virkelig op ad bakke for selskaberne at forklare sig. Her i avisen understreger underdirektør Maria Clausen fra forsikringsselskabernes brancheorganisation, Forsikring & Pension på forskellige måder, at hun hilser det nye system velkomment. Og at forsikringsselskaberne hele tiden leder efter nyt, der kan optimere og forenkle værkstedernes automatiserings-processer.
OG DET ER jo at åbne for det nye system.