23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Afgifts-udspil fra importørerne: Vi vil have grønne biler

- Ét er vigtigere end noget andet; at vi går over til en teknisk afgift, siger adm. direktør Mads Rørvig, De Danske Bilimportører, i dette interview i anledning af organisationens udspil omm fremtiden registrerignsafgifter.

REGISTRERINGSAFGIFT - Ét er vigtigere end noget andet; at vi går over til en teknisk afgift.

Så entydigt melder Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører ud. Udmeldingen kommer som en kommentar til et 32 siders katalog, som importørernes interesseorganisation netop har sendt ud.

Udspillet kommer som et klart signal fra en af autobranchens organisationer forud for efterårets forhandlinger om fremtidens registreringsafgifter på nye biler.

Lige nu venter både politikerne på Christiansborg og i realiteten alle i branchen på det første udspil fra den såkaldte Eldrup-kommission, der har til opgave at komme med et forslag til, hvordan man kan fremme den grønne transport.

Forud for Eldrup-kommissionens forslag, der ifølge rygter offentliggøres i slutningen af august eller i begyndelsen af september, har De Danske Bilimportører netop udsendt deres udspil. Her præsenteres i alt ni forslag fra hovedkravet om en teknisk afgift via indførelse af en såkaldt grøn skrotpræmie til krav om skattefritagelse af private ladestandere til - måske overraskende for mange - et forslag om indførelse af miljøzoner i storbyer helt uden biler, altså også privatbiler.

Grøn uden tab af vækst

Mads Rørvig støtter ambitionerne om en grøn omstilling. Han siger bl.a.:

- Jeg mener, at bilindustrien har teknologien til at matche politikernes grønne ambitioner. Derfor fremsætter vi i kataloget ni forslag til, hvordan vi på en realiserbar måde kan sikre, at bilindustrien i 2030 får reduceret sin udledning, som jo er den politiske ambition. Og det vel at mærke uden at gå på kompromis med regeringens mål om ikke at hæmme væksten i samfundet.

- Derfor er den helt overordnede tanke bag de ni forslag, forklarer Rørvig videre, at gøre nyere biler samt nul- og lavemissionsbiler mere attraktive for danskerne.

- Det mener vi kan lade sig gøre ved at erstatte den nuværende værdibaserede registreringsafgift med en teknisk baseret afgift, der belønner nye, sikre og miljøvenlige biler.

- Som det er lige nu, presses bilproducenterne til at konstruere og producere mere miljøvenlige biler - nu skal politikerne presses til at gøre det muligt at sælge dem.

Hvordan og ikke mindst hvor hurtigt forventer du proceduren omkring forhandlingerne om de nye afgifter bliver?

- Jeg ser, at først vil Anders Eldrup fremlægge sin og kommissionens plan. Herefter forventer jeg hurtige forhandlinger på Christiansborg. For salget af biler vil jo gå i stå i de uger, forhandlingerne står på.

En opgave til Eldrup er jo at fremme den grønne transport. Hvordan kan økonomien hænge sammen, når der også er en store regning efter corona at betale?

- Som jeg forstår politikerne, vil der blive tale om en provenuneutral omlægning. Altså skal der ikke skaffes penge til dette.

Fossilbiler bliver ikke dyrere

Apropos provenuneutral - kan du forestille dig, at det bliver besluttet at give en afgiftsrabat på fx 10.000 kr. til hver elbil med tilsvarende afgiftsstigning på fossile biler?

- Ja, man må jo sige, at andre lande er noget mere miljø-ambitiøse end Danmark, fx Norge og Tyskland. Men mit bedste gæt er, at det ikke kommer til at ske i Danmark.

- Jeg håber på en afgiftsomlægning til teknisk afgift, og at det vil være med til at kickstarte en udvikling til fordel for miljøet og dermed for el- og lavemissonbiler.

- Og ikke mindst - forhåbentligt vil det ikke betyde meget dyrere fossilbiler.

Du argumenterer for, at det er en gevinst for samfundet hver gang en ældre bil skiftes ud med en ny bil, fordi nyere biler forurener mindre end ældre biler. Autogenbrugerne har jo præcist det modsatte argument, at man sparer CO2 ved at lade biler kører videre, fordi man sparer CO2-udslippet ved fremstillingen.

- Autogenbrugerne har jo været dygtige til at fremføre deres synspunkt, men det handler jo om at finde den fornuftige balance mellem nye biler og holde de eksisterende kørende.

- Men det er jo ikke uden grund, at EU-kommissionen lovgiver til fordel for elbilerne. Så ja, der er en klimagevinst ved el- og lavemissionsbiler.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.172